23.12.2013, 17:00

Cestujete lietadlom? Ak mešká, žiadajte odškodnenie

Vianoce a koniec roka sú jedno z najvyťaženejších letových období roka. Aj preto môže byť cestovanie lietadlom v tomto čase veľmi stresujúci zážitok.

Čas pred Vianocami a pred koncom roka je jedným z najviac vyťažených letových období v roku. Aj preto môže byť cestovanie lietadlom v tomto čase veľmi stresujúci zážitok. Preplnené letiská, hrozba zlého počasia, neistota doletu, riziko meškania. Mnohí z nás si pritom ani neuvedomia, že letecké spoločnosti takúto situáciu neraz zneužijú. Aj preto Európska únia už doteraz veľmi zvýšila práva leteckých cestujúcich a chce ich posilniť ešte viac. Ide o prípady, keď sa let oneskorí, zruší, ak vám nepríde batožina alebo sa cestou vykradne či poškodí.

O najnovších posilneniach, ale aj vyjasneniach práv pasažierov v leteckej doprave, rokoval v minulých dňoch aj dopravný výbor Európskeho parlamentu.

Na čo všetko máte v súčasnosti ako letecký cestujúci nárok a čo by sa malo podľa europoslancov ešte zmeniť k lepšiemu? Ponúkame vám stručný prehľad, ktorý nájdete aj na stránkach Európskeho parlamentu.

Práva na odškodnenie za meškanie

Súčasná situácia pri meškaní viac než 2 hodiny:

do 1 500 km a menej = odškodnenie 250 eur

Návrh europoslancov:

do 2 500 km a menej = odškodnenie 300 eur

Súčasná situácia pri meškaní viac než 3 hodiny:

od 1500 do 3 500 km = odškodnenie 400 eur

Návrh europoslancov:

od 2 500 do 6 000 km = odškodnenie 400 eur

Súčasná situácia pri meškaní viac než 4 hodiny:

nad 3 500 km = odškodnenie 600 eur

Návrh europoslancov:

nad 6 000 km odškodnenie =odškodnenie 600 eur

Aké ďalšie nároky majú pasažieri

Okrem toho dnes sa môžete pri viac než päťhodinovom meškaní rozhodnúť, že na cestu nenastúpite, prípadne že v nej nebudete pokračovať. V takom prípade dostanete naspäť peniaze za svoju letenku a ak ide o tranzitný let, spoločnosť vás musí letecky dopraviť späť na miesto, odkiaľ ste svoju cestu pôvodne začali.

Vo vašich rukách sú aj ďalšie práva. Ak ide o meškanie v rozmedzí dvoch až štyroch hodín, máte nárok – podľa vzdialenosti letu – na občerstvenie, stravu, komunikáciu (napríklad na bezplatný telefónny hovor) a v prípade nutnosti aj na nocľah. Aké zmeny v tomto smere navrhujú poslanci? Napríklad to, že na rozdiel od dneška, keď majú cestujúci právo z lietadla vystúpiť až po jeho päťhodinovom „parkovaní“ na letištnej ploche, chcú túto lehotu skrátiť na tri hodiny.

Ak sa dostanete na cieľové letisko s trojhodinovým alebo väčším meškaním, môžete mať dokonca rovnaký nárok na finančné odškodnenie ako pri zrušení letu, pokiaľ letecká spoločnost nedokáže preukázať, že oneskorenie nastalo v dôsledku mimoriadnych okolností. Leteckú firmu možno navyše brať na zodpovednosť aj za škody, ktoré následne vyplynú z meškania.

Tzv. mimoriadne udalosti, ktoré doteraz letecké společnosti opravňujú na to, aby odmietli nárok na náhradu, by sa mali najnovšie obmedziť iba na jasne zadefinované udalosti, ktoré sú mimo kontroly leteckej firmy, ako je napríklad zlé počasie.

Ako postupovať pri uplatňovaní práv

Čo robiť, ak ste presvedčený, že sa vaše práva cestujúceho porušili?

1. Kontaktujte najskôr leteckú spoločnosť a svoju žiadosť podajte aj písomne.

2. Ak ide o problémy týkajúce sa osôb so zníženou pohyblivosťou, kontaktujte príslušné letisko.

3. Ak vás ich odpovede neuspokoja, podajte sťažnosť niektorej z vnútroštátnych inštitúcií, ktorá je zodpovedná za presadzovanie nariadení v leteckej doprave v členských štátoch, ich adresy nájdete aj na stránkach Európskeho parlamentu.

4. Nezabudnite na to, že sťažnosti podávajte zásadne v tej krajine, kde sa porušili vaše práva.

 

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.