StoryEditor

Kupujete nové auto? Musí mať v gumách merač tlaku

28.10.2014, 04:00
Autor:
turtur
Od 1. novembra musia mať nové autá v pneumatikách merače tlaku. Správne nahustená pneumatika šetrí pohonné látky a zvyšuje bezpečnosť jazdy.

Od 1. novembra začína platiť nariadenie Bruselu, podľa ktorého musia byť nové osobné autá povinne vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách.
Ak sa chystáte kúpiť nového rodinného miláčika, každý jeden model, ktorý by ste si vybrali, takéto upravené ventily už musí mať. Ak kúpite auto ešte s letnými pneumatikami, na tie zimné si ich musíte obstarať a dať  namontovať v servise. 



Viac bezpečnosti, menej paliva

„Dôvodom schválenia systému TPMS bolo v prvom rade zvýšenie bezpečnosti a zníženia spotreby pohonných látok,“ vysvetľuje technický riaditeľ Business Lease Slovakia Peter Kundlák. Systém signalizuje na prístrojovej doske auta pokles tlaku v pneumatikách, a to vizuálne aj akusticky.  

Cena snímačov však nie je zanedbateľná. jeden stojí desiatky eur, podľa druhu vozidla a kolesa. Pritom, samozrejme, potrebujete minimálne štyri, vrátane riadiacej jednotky v kabíne. Tá vás upozorní na prípadný pokles tlaku v gumách. 
U nových vozidiel sú snímače už v ich cene.

Autá, ktoré si majitelia zakúpili pred 1. novembrom, nový systém monitorovania tlaku v pneumatikách nemusia mať inštalovaný. Mnohí výrobcovia áut však už s nariadením počítali a tak väčšina vozidiel, ktoré sa predávajú tento rok, systém už majú. 

(Na snímke je ventil (snímač tlaku) namontovaný na disku kolesa.)  

Dva systémy merania

V súčasnosti sú na trhu dva systémy merania tlaku. Jednak nepriamy, ktorý vyhodnocuje zmenu priemeru pneumatiky cez ABS systém auta. Ten nevyžaduje žiadnu ďalšiu investíciu v podobe snímača tlaku. Ďalším je tzv. priamy systém. Vyhodnocuje zmenu tlaku tak, že koleso je vybavené ventilom so snímačom sledujúcim tlak a teplotu v pneumatike. Cena takéhoto TPMS ventilu sa pohybuje od 60 do 80 eur v závislosti od modelu auta.
Každá automobilová značka má viac typov ventilov. Závisí to od modelu auta. Aby to však nebolo až také jednoduché, typ ventilu sa môže líšiť aj od modelového roku automobilu. 

Pozor na batériu

Keďže snímač tlaku obsahuje aj batériu, pri výmene pneumatík treba zistiť aj jej stav. Životnosť takejto batérie  je 3 až 5 rokov, alebo cca 160-tisíc kilometrov. Po skončení životnosti batérie treba si kúpiť aj nové ventily. 

(Na snímke je sada ventilov - snímačov tlaku.)  

01 - Modified: 2006-12-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: V skratke
01 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 02 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 03 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické 04 - Modified: 2024-04-22 13:21:18 - Feat.: - Title: Toyota prezrádza, aké chyby robia mladí vodiči najčastejšie. Zadarmo im pomôže 05 - Modified: 2024-04-22 13:29:37 - Feat.: - Title: Luxusný džíp Matthewa Perryho z Priateľov sa ani pol roka po smrti nepohol
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 13:50