31.12.2014, 10:00

Ako vás štát chráni pred nepoctivými obchodníkmi

V tomto roku ministerstvo hospodárstva vyčlenilo na podporu spotrebiteľských združení len 20-tisíc eur. S rovnakou sumou ráta aj v roku 2015.

   Za agendu ochrany spotrebiteľov zodpovedá ministerstvo hospodárstva. Tu sú jeho aktivity na pomoc spotrebiteľom pred nepoctivými praktikami predajcov. Aké možnosti kontroly má Slovenská obchodná inšpekcia. 


                Čo robí v ochrane spotrebiteľa rezort hospodárstva 

V roku 2014 ministerstvo vyčlenilo na podporu spotrebiteľských združení 20-tisíc eur. S rovnakou sumou ráta aj v roku 2015. Výzvy na predkladanie projektov spolu s podmienkami na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácií na rok 2015 sú už zverejnené. Rezort formou dotácie podporuje projekty zamerané na spotrebiteľské poradenstvo, vzdelávanie a zastupovanie ľudí pred súdmi.

V tomto roku realizovalo združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad dva projekty na tému „Poradenstvo“. Ich súčasťou je prevádzkovanie dvoch kontaktných miest, a to v Bratislave a Poprade, kde sa spotrebiteľom bezplatne poskytuje právna pomoc.
Novinkou je prevádzkovanie hot-line telefonickej linky. Prevádzkovanie linky je aj súčasťou výzvy na predkladanie projektov na rok 2015.
Novou podmienkou je popri hot-line linke aj prevádzkovanie on-line poradenstva prostredníctvom média, vďaka ktorému bude môcť združenie viesť rozhovor so spotrebiteľom v reálnom čase (pomocou počítača a internetu).

Združenie S.O.S. Poprad realizuje projekt „Spotrebiteľ pod ochranou. Elektronický mesačník informovaných nakupujúcich a zodpovedných predávajúcich“.
Združenie občianskej sebaobrany má projekt „Spotrebiteľské vzdelávanie Bratislavčanov na tému práva a povinnosti vlastníka bytu ako spotrebiteľa“.

Ministerstvo v súčasnosti pripravuje novú legislatívu pre oblasť ochrany spotrebiteľa. Ide o návrh Spotrebiteľského zákonníka, ktorý bude kodifikáciou niekoľkých dôležitých právnych predpisov z oblasti spotrebiteľského práva. 
Spotrebitelia budú mať po prijatí novej legislatívy napríklad právo žiadať rýchle a účinné vyriešenie sporu s podnikateľom zmierlivou cestou, a to prostredníctvom siete orgánov mimosúdneho riešenia sporov.

Európske spotrebiteľské centrum v SR, ktoré je začlenené do rezortu hospodárstva, organizuje vzdelávacie semináre pre študentov stredných škôl, domovy dôchodcov a širokú verejnosť. Tento rok centrum zorganizovalo 37 prednášok pre stredné školy, na ktorých sa zúčastnilo viac ako 1 500 študentov.
Prednášky pre mladých spotrebiteľov na stredných školách sú zamerané hlavne na predaj tovaru a poskytovanie služieb cez internet, pričom dôraz sa kladie najmä na znaky podvodných konaní, s ktorými sa dá pri nákupe stretnúť.

Európske spotrebiteľské centrum pripravilo pre spotrebiteľov informačnú brožúru – diár 2015, ktorý obsahuje základné spotrebiteľské práva a rady, pričom pre verejnosť je určených 70-tisíc kusov týchto diárov.


    Čo môže Slovenská obchodná inšpekcia preverovať pri reklamáciách 

1. Povinnosť predávajúceho informovať o podmienkach a spôsobe uplatnenia reklamácie vrátane toho, kde možno reklamáciu uplatniť a aké práva má spotrebiteľ v závislosti od charakteru chyby a či je reklamačný poriadok na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi

2. Prijatie reklamácie

3. Prítomnosť zamestnanca povereného vybavovať reklamácie, pri skupinových zájazdoch nepretržitú prítomnosť povereného pracovníka oprávneného vybavovať reklamácie v mieste zájazdu

4. Vydanie potvrdenia o uplatnení reklamácie

5. Dodržiavanie lehoty na určenie spôsobu vybavenia reklamácie

6. Dodržiavanie maximálnej 30-dňovej lehoty na vybavenie reklamácie

7. Ak reklamáciu uplatnenú prvých 12 mesiacov po kúpe nie je možné vybaviť ihneď ani neskôr, predávajúci je povinný preukázať jej zaslanie na odborné posúdenie. Ak už dostal odborný posudok, tak aj ten predložiť na nahliadnutie dozornému orgánu

8. Ak reklamáciu uplatnenú po 12 mesiacoch od kúpy predávajúci zamietol, komu môže spotrebiteľ zaslať výrobok na odborné posúdenie

9. Či znova uplatnená reklamácia bola uznaná a ako bola vybavená

10. Či boli spotrebiteľovi uhradené všetky náklady do 14 dní odo dňa znova uplatnenej reklamácie

11. Vedenie evidencie o reklamáciách. Musí obsahovať údaje o dátume uplatnenia reklamácie, dátume a spôsobe jej vybavenia


                                         Čo SOI nemôže

1. Vstupovať do reklamačného konania zákazníka

2. Posudzovať reklamovaný tovar ani rozhodovať o opodstatnenosti reklamácie

3. Spotrebiteľ môže požiadať občianske združenie na ochranu spotrebiteľa o sprostredkovanie riešenia sporu medzi ním a predávajúcim. Ak ani potom nie je úspešný, môže sa svojich práv domáhať súdnou cestou.


Zdroj: zákon o ochrane spotrebiteľa; SOI; združenia na ochranu spotrebiteľa; MH SR  

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.