10.07.2014, 13:35

Smog v Šanghaji či priveľa pyramíd. Aj to sú sťažnosti dovolenkárov

Hotel má o hviezdičku menej, výhľad je od veci a na all inclusive vám limitujú drinky. Aj toto býva smutná realita. Riešenie? Nebojte sa a reklamujte.

Reklamovať je možné chybne poskytnutú službu, ktorá je v rozpore so zmluvou o obstaraní zájazdu. Sem patria veci, ktoré cestovná kancelária sľúbila na istej úrovni, ako kvalita ubytovania, jedlo, doprava či výlety. Nemôžete sa však domáhať náhrady za zlé počasie či klimatické javy, ktoré sa ovplyvniť nedajú.

Ako reklamovať

"Právo na reklamáciu je nutné vykonať písomnou formou. Odstránenie nedostatkov, pokiaľ je to možné, vykoná cestovná kancelária bezodkladne. Pokiaľ nie je možné nedostatky odstrániť na mieste, reklamáciu klient uplatňuje bezodkladne po návrate z dovolenky v cestovke, najneskôr však do troch mesiacov po návrate," hovorí Juraj Ondrejčík z BUBO Travel Agency. 

Mnoho nespokojných zákazníkov sa pri neúspechu obracia  na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá preveruje formálnu stránku, ale do vecnej nezasahuje. "Pokiaľ objednávateľ zájazdu nie je spokojný s výsledkom reklamácie, môže vo veci rozhodnúť len príslušný súd, na ktorý sa môže obrátiť s podaním najneskôr do 3 rokov od uplatnenia reklamácie. Taktiež súd je oprávnený rozhodnúť o výške finančnej kompenzácie," upresňuje hovorkyňa inšpekcie Danuša Krkošová.

Ako reklamovať

  1. Vyhľadajte delegáta a hovorte s ním o tom, s čím nie ste spokojní.
  2. Ak vám nevie alebo nechce pomôcť, spíšte záznam toho, s čim nesúhlasíte.
  3. Pri dokumentovaní fotografujte a myslite na to, že možno budú potrebné svedectvá.
  4. Po návrate kontaktujte cestovnú kanceláriu písomne najneskôr do troch mesiacov.
  5. Cestovná kancelária je povinná uhradiť vám cenový rozdiel toho, čo ste si zaplatili a toho, čo ste skutočne dostali.

Dvakrát meraj...

Vo všeobecnosti platí, že najlepšia je prevencia. V tomto prípade to znamená využívať služby osvedčenej cestovky, cez ktorú ste už šli alebo na ktorú máte aspoň referencie. Veľmi užitočné je aj nájsť si na internete hotel, do ktoréhom idete, a čítať si reakcie zákazníkov. Neberte ich ale doslova. Môže sa stať, že "poor breakfast", ako ich opíše jeden dovolenkujúci, ďalší hodnotí ako kráľovské raňajky s množstvom druhov croissantov, syrov, zeleniny, nátierok, koláčikov a najlepšou kávou na svete. Preto asi lepšie dopadne "sondovanie" u známych, ktorí vám dajú podrobnosti z prvej ruky.

Aj dovolenkári sú "všelijakí"

Je však faktom, že - minimálne v komunikácii - zlyhávajú aj klienti, nielen cestovka. Napríklad výčitka za komunikáciu bez diakritiky - sprievodcovia tejto konkrétnej cestovnej kancelárie sú v zahraničí často nútení používať neštandardné klávesnice a podobne. "Stretli sme sa i s výhradami voči rozmerom postelí v Guatemale, smogu v Pekingu, či pri poznávacom zájazde do Mexika klientom prekážalo priveľa pyramíd," hovorí Juraj Ondrejčík z BUBO Travel Agency.


Letný servis. Každý deň na HNporadňa.sk

Počas celého júla a augusta nájdete na stránke HNporadňa.sk všetko, čo vás zaujíma v súvislosti s letom.
Brigádujete? Idete na dovolenku? Chcete ju reklamovať alebo sa potrebujete poistiť? Uvažujete, ako ísť na pekný výlet za menej, než stovku? Zaujíma vás, čo vám firma musí na pracovisku zabezpečiť v lete? Alebo chcete kompletné tipy na predĺžené eurovíkendy v Európe?

Sledujte HNporadňa.sk každý pracovný deň a počas sobôt.

Prečítajte si aj:

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.