21.05.2014, 17:03

Čo chce úspešný startup? Zladiť ideu, zdroje a načasovanie

Ak rozmýšľate o startupe, rozhodujúci nie je len nápad, ale aj tím, s ktorým sa do veci pustíte. Peniaze sú dôležité až potom.

Ak zvyknete čítať blogy či iné správy o IT, mohli by ste získať dojem, že so startupom nepodniká už len ten, kto je vyslovene neschopný. Korporátni zamestnanci to robia vo voľnom čase, študenti či žiaci – namiesto riadneho vyučovania a programátori – priamo v pracovnom čase.

Idea bez praxe zanikne

Čo na to povedať? Snáď len to, že kto je naozaj neschopný, ten naozaj nepodniká so startupom, ale zato veľmi rád o nich diskutuje, píše a vyzdvihuje ich výhody, a najmä perspektívne myšlienky. Žiaľ, myšlienka sama o sebe netvorí ani polovicu, ani štvrtinu, ba ani stotinu výkonu, pretože nápady sa rodia neustále.
Vzdialenosť od nápadu k jeho realizácii vyzerá na prvý pohľad v oblasti IT ako ľahko prekonateľná a ani nie veľmi nákladná prekážka. Už aj preto sa startupy rodia po celom svete ako huby po daždi. Ale rovnako často aj zanikajú. A to nielenže bez akéhokoľvek úspechu, ale aj bez akejkoľvek stopy v pamäti ľudí, ktorí boli pri tvorcoch idey najbližšie.
Prečo je to tak? Dovolím si odpovedať na túto otázku tak, že popíšem základné body úspešného startupu.

V čom je úspešnosť nápadov

1. Na to, aby ste spustili startup, potrebujete nápad. Originálny či prevzatý, geniálny alebo všedný, na tom nezáleží. Dôležité je, aby sa myšlienka stala úspešná a aby zaujala aj iných ľudí riešením ich problémov. Produkt vytvorený IT startupom by mal byť zrozumiteľný konečnému spotrebiteľovi, pričom počet potenciálnych používateľov by mal byť dostatočne veľký, aby projekt obhájil svoju zmysluplnosť.

2. Startup znamená tím. Tím schopný načrtnúť, naplánovať aj realizovať svoj plán. Nápad nestojí nič, dôležitá je jeho realizácia. Jednoduchá, zrozumiteľná a umožňujúca používateľom komfortne riešiť ich problémy. Nápadov však môže byť veľa. Tím ich musí vedieť selektovať a odfiltrovať tie, ktoré produkt približujú k spotrebiteľovi. V sumáre – tím spája práve spoločný cieľ a poháňa ho spoločná snaha urobiť úspešný produkt.

3. Startup je schopnosť vedieť zmobilizovať aj núdzové zdroje. Pritom veľakrát sa až do tohto štádia nikdy nedôjde. Avšak keď sa investície vložia príliš neskoro, projekt môže premrhať správny čas na svoj rast a z trhu ho vyradia akčnejší konkurenti. Okrem toho je dôležité pochopiť, že investície umožňujú dosahovať nové méty a urýchliť rozvoj podnikania. Ak však chcete začať tvoriť svoj ​​vlastný produkt, investície často ani nepotrebujete. Vy ho môžete – a aj by ste mali – robiť bez toho, aby ste prilákali investície, kedykoľvek sa to dá. Nemá zmysel odkladať zrod nového produktu kvôli čakaniu na to, kedy získate peniaze od investora. Rovnako ako nemá zmysel investovať do projektu, keď je za zenitom.

Tím musí žiť s myšlienkou

Stručne povedané, startup si vyžaduje kolektívny prístup ľudí stmelených spoločnou myšlienkou, ktorú v pravý čas podporia dostatočné zdroje, aby sa vytvoril žiadaný produkt. V uplynulých piatich rokoch aktívnej práce medzi startupmi som však videl aj množstvo takých, ktoré zanikli len v dôsledku nesúladu medzi zdrojmi a načasovaním produktu.
Aj vy teda chcete rozbehnúť startup? Vezmite si k srdcu tieto odporúčania a s vervou do toho. Úspešný start!

Zdroj: delovoymir.biz

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.