01.07.2016, 06:24

Chceme nakupovať čo najvýhodnejšie. Internet vytláča kamenné obchody

V kamenných obchodoch sa radi poradíme s predavačmi, vyskúšame tovar, zapojíme všetky zmysly do nakupovania, ale tovar si objednáme na internete. A za nižšie ceny. Ukázal to prieskum.

Častokrát denne najskôr obiehame rôzne kamenné obchody, kým nenájdeme lacnejší tovar. A nakoniec ho aj kúpime, ale na internete. Ukazujú to najnovšie trendy nakupovania rôznych skupín zákazníkov v rámci celého Slovenska.

Mnohí totiž idú najmä po cene, a nie raz zaváži rozdiel aj pár eur na to, aby sa im to finančne oplatilo. Takto rozmýšľa, aspoň občas, 47 % ľudí, z toho 8 % sa s týmto postojom k nakupovaniu stotožňuje úplne a 39 % čiastočne.

Vyplýva to zo segmentačnej štúdie Ako nakupujeme agentúry MB Brand Management, ktorá bola realizovaná na reprezentatívnej vzorke 1 460 respondentov vo veku 18 – 69 rokov. Kam teda smerujú trendy?

Hľadáme zvyčajne to, čo je finančne najvýhodnejšie

Predstavte si, že prídete do obchodu – kamennej parfumérie, požiadate predavačku, aby som vám ukázala najmenej desať parfumov, všetky ovoniate, potom okomentujete ich cenu a následne povie, že si už vybrali. A aj objednali - cez internet.

Tento prístup slovenských zákazníkov je veľmi častý a obľúbený a, bohužiaľ, predajcovia to musia zobrať ako fakt a prispôsobiť sa tomuto novému trendu. Prieskumy totiž nepustia – nakupujúci si chcú vyberať a nesiahnu po všetkom, čo im obchodník ponúka. Hľadajú spravidla to, čo je pre nich samotných najvýhodnejšie.

Pritom nejde o starších ľudí, ako by sa mnohým mohlo zdať, ktorí majú častokrát hlbšie do peňaženky. „Nosnou skupinou sú ľudia vo veku 25-44 rokov, ktorí vyhľadávajú značky, chcú byť trendy, vyzerať atraktívne a príťažlivo, ale ich príjem nepatrí k nadpriemerným,“ hovorí Mária Boťanská, riaditeľka agentúry.

Chceme mať svoje nákupy pod kontrolou

Lacnejšie chce nakúpiť každý, avšak e-shopy zvyknú vyhľadávajú ľudia, ktorí sa na internete často pohybujú. Na druhej strane však nechcú ísť do rizika, svoj nákup túžia mať pod kontrolou a neznáme internetové obchody pre nich nie sú veľkým lákadlom.

Pri nakupovaní na internete zákazníci ceny porovnávajú v cenových porovnávačoch a následne kúpia v obchodoch, ktoré poznajú alebo ktorým dôverujú. Ak nakúpia v neznámom obchode, tak produkt, ktorí si najskôr prehliadli v kamennom obchode, alebo si značku či výrobcu overili v referenciách,“ tvrdí Boťanská.

Zaujímavé je, že reklama zohráva v živote takýchto zákazníkov nemalú úlohu. Radi totiž nadpriemerne nakupujú tiež v obchodoch umiestnených na prvých miestach v reklame. „Títo ľudia ale nakupujú nadpriemerne aj na zahraničných stránkach ako eBay, Aliexpress a pod 38 % z nich aspoň občasne. Dôvodom môže byť práve garancia vrátanie peňazí a tak vnímajú tieto obchody ako menej rizikové.

Čo najviac nakupujú ľudia na internete?

  • elektroniku (14 %)
  • domáce spotrebiče (14 %)
  • športové potreby (10 %)

Poznámka: Ide o percentá z celkovej vzorky 1 460 respondentov.

Kamenné obchody ako showroom

Pri mnohých kategóriách tovarov sú kamenné obchody stále najsilnejším miestom nákupu, najmä to platí pre ľudí v strednom a vyššom veku. Navyše, obchodníci majú nemalú výhodu v osobnom kontakte so zákazníkmi a mali by sa ju snažiť viac využívať na takúto komunikáciu.

Príležitosť vidieť produkt, cítiť ho a vyskúšať si, môže byť pre mnohých spotrebiteľov naďalej silným magnetom. To však už nemusí platiť pre mladších, ktorí nemajú zábrany vyhľadať si cenovo výhodný tovar na internete.

Generácia vo veku 25-35 rokov, nazývaná aj ako generácia Y, je na internete ako doma. Sú to ľudia, ktorí radi surfujú, majú finančné limity, ale aj menej skúseností. Pri nákupoch sa riadia radami a odporúčaním okolia, priateľmi ale aj recenziami. To, čo sa nedozvedia touto cestou zisťujú u odborníkov v obchode. A nakúpia čo potrebujú lacnejšie – práve na internete,“ uzatvára Boťanská.

Takto rozmýšľa aj veľká časť ľudí vo veku od 18-25 rokov, ktorí sa vedia bez problémov pohybovať vo virtuálnom priestore, aby našli to, čo potrebujú a za dobrú cenu.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.