Počítač, internetDreamstime
StoryEditor

Chráňte sa pred kyberšikanou. Tu sú najčastejšie riziká, ktoré vám hrozia

21.07.2016, 05:49
Žijeme online dobu a kybernetické riziká sa stali top strašiakom súčasnosti. Medzi top riziká patria, ktoré vás najviac ohrozujú, patria platby a nákupy cez internet, kyberšikana a odcudzenie identity.

Nestaňte sa obeťou kyberšikany

Prieskum UNIQA poisťovne ukázal, že ľudia sa stávajú v tomto smere obeťou najčastejšie pri nákupoch a platbách cez internet. „Až 62 % prípadov spotrebiteľských sporov, ktoré riešia poisťovne, sa týka nákupov cez internet a až 65 % ľudí sa pri použití platobnej karty na internete obáva, že sa stane obeťou podvodu,“  tvrdí Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku UNIQA poisťovne.

Veľkou hrozbou je tzv. odcudzenie identity, keď bez vášho vedomia cudzia osoba komunikuje na internete pod vašim menom. „Ukázalo sa, že 45 % prípadov odcudzenia identity sa týka získavania pôžičky či hotovosti a až 90 % ľudí nevie, ako sa môžu v prípade takéhoto útoku brániť.“

Silnejúci fenomén sociálnych sietí a diskusných fór zároveň spôsobil nárast tzv. kyberšikany. Môže ísť o zasielanie urážajúcich či útočných mailov a SMS, vytváranie dehonestujúcich stránok a blogov či zverejňovanie fotiek a videí, s cieľom poškodiť inej osobe. Až 60 % ľudí sa bojí, aby o nich na internete nekolovali nepravdivé informácie.

So silnejúcich využívaním internetu narastá aj dopyt po poistení sa proti jeho nástrahám. Novinkou na trhu je pripoistenie kybernetických rizík, ktoré reaguje na najväčšie riziká internetu, s ktorými sa bežní ľudia stretávajú v súčasnosti.  

Najčastejšie útoky v rámci kybernetických rizík

1. Útoky v rámci elektronických platieb

Ak sa stanete obeťou podvodníkov na internete a z účtu zmiznú peniaze, stane sa tak preto, že došlo k zneužitiu vašich údajov z karty, PIN kódov či vstupných hesiel. Ľudia stále nedokážu rozoznať, kedy s nimi komunikuje mailom naozaj banka a kedy podvodník.

Podľa Petra Stančíka zo spoločnosti ESET to v poslednom čase vidíme napríklad na množstve ľudí, ktorých spamový e-mail naviedol k tomu, aby si otvorili škodlivú prílohu a teraz majú zašifrovaný obsah počítača. „Útočníkovi pritom len stačilo, aby tvrdil, že v prílohe je faktúra, zaujímavá fotografia, alebo predvolanie na súd. To už človeka môže vyplašiť a naviesť k tomu, aby si prílohu otvoril aj bez rozmýšľania.“ 

Rady, ako sa brániť:

V prípade, že k takémuto útoku došlo a ste poistený, kontaktujte okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. Ako klient máte nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí všetky právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala ako aj voči banke, od ktorej si nárokujete vrátenie peňazí.

Dokonca môžete splnomocniť poisťovňu a tá prevezme komunikáciu v mene klienta s bankou. Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov.  Zvýšenú pozornosť treba venovať aj mobilom a ich bezpečnostnej aplikácii, aby ste sa ochránili zneužitiu vašich údajov, či už kontaktov, osobných alebo firemných informácií či súkromných fotiek.

2. Krádež virtuálnej identity

Zneužitie virtuálnej identity je v súčasnosti veľkou hrozbou. Podľa UNIQA poisťovne až 45 % prípadov odcudzenia identity sa týka získavania pôžičky či hotovosti a až 90 % ľudí nevie, ako sa môžu v prípade takéhoto útoku brániť.  Ide o prípady, keď niekto komunikuje na internete (maily, sociálne siete) bez vášho vedomia pod vašim menom. Dejú sa prípady, keď sa cudzia osoba nabúra niekomu do profilu na sociálnej sieti alebo zriadi falošné FB konto, komunikuje pod jeho menom  a žiada peniaze na charitu a podobne.

Niekto môže vo vašom mene požiadať verejnosť alebo vašich blízkych cez internet alebo sociálne siete o pôžičku, hotovosť, finančnú pomoc. Pokiaľ budete posielať peniaze na účet, ktorý uviedol podvodník a následne zistíte, že ide o podvod, môžete si nárokovať vrátenie peňazí u osoby, za ktorú sa podvodník vydával.

V takomto prípade poskytneme  právnu pomoc a uhradíme náklady na zastupovanie. Ak sa do určeného času nepodarí dosiahnuť nápravu právnou cestou, hradíme vzniknuté škody do limitu plnenia,“  hovorí Róbert Koch.

Rady, ako sa brániť:

Základom je kvalitné, zmysluplne dlhé a komplexné heslo, unikátne pre každú dôležitú službu. „Ďalším stupňom ochrany je takzvaná viacfaktorová autentifikácia – okrem hesla musím pri prihlasovaní zadať ďalší, väčšinou jednorazový kľúč). Tým výrazne znižujem šance útočníka i v prípade, že získa moje heslo,“ hovorí Peter Stančík. Dôležité je tiež ochrániť sa pred sebou samým, teda napríklad nezdieľať na sociálnych sieťach citlivé informácie, ktoré útočníkom zjednodušia ich aktivity.

3. Poškodenie on-line povesti

Zasielanie útočných mailov, vytváranie dehonestujúcich stránok a blogov, zverejňovanie fotiek a videí s cieľom poškodiť inej osobe, ohováranie v diskusných fórach. To sú často veci, voči ktorým sa bežný človek nevie brániť.

V prípade poškodenia on-line povesti alebo ak sa stanete obeťou kyberšikany , poisťovňa sa snaží v prvom rade o tzv. „Cleaning“- odstránenie nepravdivých a poškodzujúcich informácií, prípadne  tzv. „flooding“ -  vytlačenie takýchto informácií z predných miest vyhľadávačov. Máte tiež nárok na úhradu právnych krokov voči osobe, ktorá negatívne informácie o poistenom zverejnila ako aj voči vydavateľovi alebo web hostingovej službe, na stránkach ktorej boli negatívne informácie o poistenom zverejnené,“ vysvetľuje Róbert Koch. Novým fenoménom je kyberšikana u detí, ktorá dokáže úplne nabúrať detskú psychiku.

Rady, ako sa brániť:

Treba zavolať na asistenčnú službu a prípad nahlásiť, poisťovňa zabezpečí odstránenie alebo vytesnenie takýchto informácií z internetu. Takisto máte nárok na právne zastúpenie a úhradu s tým súvisiacich nákladov. Skúsenosti zo zahraničia hovoria, ž telefonát právnika poisťovne býva veľmi efektívny pri riešení takýchto citlivých sporov. Zabezpečí napríklad mazanie dotyčných správ, blokovanie profilu, právnu a IT asistenciu. Z poistenia sú vylúčené informácie, ktoré zverejňujú spravodajské médiá a takisto nekryje ani spor medzi subjektami, pokiaľ jeden z nich vystupuje anonymne a nemožno sa dostať k jeho registračným údajom.

4. Riziko nákupu cez internet

Aj keď falošný alebo nedôveryhodný e-shop sa dá niekedy spoznať už na prvý pohľad, často naletíte podvodníkom. Niektoré sa dajú spoznať vizuálne na prvý pohľad – zlá gramatika (nepresný preklad do slovenčiny zahraničnými útočníkmi), neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny a podobne.

Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie (httpS na začiatku www adresy), prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje Peter Stančík.

Rady, ako sa brániť:

V prípade akéhokoľvek sporu s e-shopom vám poisťovňa vyplatí náhradu za nedoručený, poškodený či nekompletný tovar, úhradu priamo vzniknutých škôd a v prípade sporu s e-shopom máte nárok aj na právne zastupovanie.

01 - Modified: 2024-04-22 13:21:18 - Feat.: - Title: Toyota prezrádza, aké chyby robia mladí vodiči najčastejšie. Zadarmo im pomôže 02 - Modified: 2024-04-08 09:15:00 - Feat.: - Title: Odvrátená stránka štýlového prvku áut. Môže byť pre motoristov nebezpečný, varuje ADAC 03 - Modified: 2024-03-27 05:18:38 - Feat.: - Title: Expert na kybernetickú bezpečnosť pre HN: Vojna na Ukrajine? Kritickým faktorom je bezpečná komunikácia 04 - Modified: 2024-04-05 09:00:28 - Feat.: - Title: Máte v pláne investovať? Dôležité je spoľahnúť sa na čísla z analýz, nie na pocity 05 - Modified: 2024-03-02 12:00:00 - Feat.: - Title: Letuška vysvetlila, prečo si pri pristávaní a vzlietaní sedí na rukách. Dôvod je prostý
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 22:47