Dreamstime
StoryEditor

Zostali ste v zahraničí bez peňazí a dokladov? Poradíme, kde hľadať pomoc

29.07.2016, 02:30
Autor:
(msa)(msa)
Nič nie je ľahšie, ako v dovolenkovej eufórii zabudnúť na opatrnosť a prísť o peniaze, doklady či batožinu. Pokaziť pobyt v zahraničí môžu aj živelné pohromy a iné nepredvídateľné udalosti.

Aj vy patríte k ľuďom, ktorí sa počas dovolenky chcú cítiť uvoľnene a bezstarostne? Nedokážete byť neustále v strehu a dávať pozor na to, akí ľudia sa okolo vás pohybujú a myslieť na číhajúce nebezpečenstvá? Potom ste ideálnym adeptom na to, aby vás okradli, alebo ste niečo stratili. Protilátkou na takúto diagnózu sú vopred pripravené jednoduché opatrenia a spoločník na dovolenke, ktorý je vašim pravým opakom: má zmysel pre také detaily, ako je vaša otvorená kabelka prevesená cez plece, taška nedbalo pohodená kdesi v teréne kým obdivujete krásy mesta a fotografujete, či sako len tak bezprizorne visiace na stoličke v reštaurácii.


Ministerstvo zahraničných vecí odporúča

Zabrániť nehodám, stratám či krádežiam sa nedá. Na nepríjemné situácie sa však možno pripraviť a urýchliť tak ich vyriešenie. Skôr, než si zbalíte všetky ostatné veci, urobte si dve fotokópie dátovej strany cestovného pasu. Jednu nechajte u svojich príbuzných alebo priateľov, ktorých môžete v prípade núdze rýchlo kontaktovať. Druhú kópiu majte počas cesty pri sebe, ale oddelene od cestovného pasu. Vezmite si so sebou aj dve aktuálne fotografie pasového formátu. Už pri balení myslite na to, že nemáte nosiť všetky doklady spolu s pasom.

Aj finančnú hotovosť si rozdeľte tak, aby ste nemohli prísť naraz o všetko. Zoberte si so sebou kontaktné údaje na slovenské zastupiteľské úrady na trase vašej cesty, ktoré sú uverejnené na webovej stránke www.mzv.sk.
Vložte si do vášho mobilného telefónu pod skratkou ICE (In case of emergency) kontakty na blízke osoby, ktorým možno v prípade mimoriadnej udalosti zavolať (dopravná nehoda, prírodná katastrofa a pod.).
Dopredu si naštudujte dovozné a vývozné povolenia krajiny, do ktorej cestujete, týkajúce sa hotovosti, suvenírov, výrobkov, zvierat, alkoholu, cigariet, atď.

Ako postupovať, keď v zahraničí prídete o peniaze

Bez dokladu totožnosti a platobnej karty sa ani doma k svojim peniazom na účte v banke nedostanete. V zahraničí je situácia ešte zložitejšia. Najrýchlejší spôsob, ako si nechať poslať hotovosť do zahraničia, je využiť Western Union. Je to bezpečný a najrýchlejší spôsob zasielania a prijímania hotovosti na viac ako 500 000 výplatných miestach a vo viac ako 200 krajinách na celom svete bez toho, aby ste potrebovali bankový účet. Peňažnú hotovosť je možné vyplatiť už o niekoľko minút po odoslaní. Western Union môžete využiť na zaslanie peňazí do a zo zahraničia, ale aj v rámci Slovenska. Je vhodný na riešenie krízových finančných situácií, zaslanie peňazí, keď nepoznáte bankový účet príjemcu. Ale neodporúčame posielať peniaze touto formou neznámym osobám, či za tovar, ktorý ešte nemáte. Službu Western Union poskytuje vyše 500 pôšt na Slovensku. Postup je pomerne jednoduchý.

Vyplníte tlačivo, ktoré vám poskytnú na pošte pri priehradke a predložíte doklad totožnosti.
Odovzdáte peňažnú sumu určenú na zaslanie a vyplatíte poplatok za odoslanie v mene euro.
Pred potvrdením prevodu peňazí bude odosielateľ informovaný o maximálnej dobe realizácie,
účtovanej provízii a výmennom kurze použitom pri transakcii. Odosielateľ musí príjemcu informovať o prevode peňazí. Kto si peniaze v zahraničí chce vyzdvihnúť, musí vedieť meno odosielateľa, krajinu pôvodu, odhadovanú sumu a kontrolné číslo prevodu peňazí, teda čísla „MTCN“. Platbu je možné uskutočniť len v prípade, že príjemca uviedol podrobnosti o transakcii požadované spoločnosťou Western Union. Príjemca sa okrem toho musí riadne identifikovať.
Western Union si splní svoj záväzok voči vám bezprostredne po vyplatení prevádzanej finančnej čiastky osobe, ktorá uviedla vyššie uvedené podrobnosti o transakcii a riadne sa preukázala prostredníctvom identifikačných dokladov a/alebo kontrolnej otázky ako vami menovaný príjemca. Službu Western Union môžu použiť len osoby vo veku najmenej 18 rokov.

Viac o službách sa dozviete na pobočkách Slovenskej pošty, aj na internete, kde je zverejnený aj cenník. Za odoslanie 900,01 až 1000 eur je poplatok  49 eur v rámci krajín Eurozóny, mimo eurozóny stojí odoslanie 797,01 až 1063,00 eur 67 eur. Aby ste predišli nečakaným komplikáciám, nejlepšie je preveriť si postupy zástupcov Western Union v krajine, kde sa nachádzate. Môžu totiž existovať určité odlišnosti vo vybavovaní v jednotlivých krajinách.

 V prípade núdze je najdôležitejší funkčný mobilný telefón a chladná hlava. Ak ste cestovali so zájazdovou skupinou, s mnohými záležitosťami vám vie pomôcť delegát cestovnej kancelárie. Keď cestujete sami, treba vedieť, na koho sa môžete obrátiť.

V čom vám pomôže zastupiteľský úrad alebo generálny konzulát:

- po predložení potvrdenia z polície môže vydať náhradný cestovný doklad, ktorý vám umožní návrat do Slovenskej republiky,
- sprostredkuje styk s miestnymi úradmi, políciou, orgánmi činnými v trestnom konaní,
- osvedčí pravosť kópií, listín, podpisov, pečiatok,
- sprostredkuje adresy charitatívnych organizácií, ktoré môžu poskytnúť nocľah a stravu,
- ak stratíte peniaze, alebo platobné karty, poradí vám, ako si môžete zabezpečiť financie zo Slovenska, alebo vám pomôže skontaktovať sa s príbuznými, ktorí vám ich môžu poslať,
- vie vám odporučiť miestnych advokátov, lekárov alebo tlmočníkov,
- informuje najbližších príbuzných v prípade nehody alebo úmrtia a odporučí nevyhnutné postupy,
- kontaktuje občanov Slovenska nachádzajúcich sa vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody a podá o nich správy príbuzným,
- na základe znalosti miestnych pomerov poradí ako postupovať v podobných situáciách.

Zastupiteľský úrad alebo generálny konzulát v zahraničí nemôže:

- zaplatiť za vás  účty za liečenie, ubytovanie, cestovné lístky, právnu pomoc alebo iné účty,
- poskytovať služby, ktoré patria do kompetencie cestovných kancelárií, leteckých spoločností, bánk,   motoristických a iných špecializovaných organizácií,
- zabezpečiť lepšie zaobchádzanie v nemocnici či vo väzení ako s miestnymi občanmi,
- zaobstarať ubytovanie, prácu alebo pracovné povolenie,
- poskytovať advokátske služby, dosiahnuť prepustenie z väzenia, zasahovať do vyšetrovania orgánov činných v trestnom konaní,
- sprostredkovať alebo zabezpečiť podanie žiadosti o turistické vízum do tretieho štátu, alebo v danej veci konať.

Ministerstvo zahraničných vecí dôrazne odporúča všetkým občanom SR, ktorí opúšťajú územie republiky, aby sa pred cestou registrovali prostredníctvom webovej stránky MZV SR. Tieto informácie môžu byť kľúčové pre poskytnutie včasnej a účinnej pomoci našim občanom v núdzi.

Konzulárna pomoc krajín Európskej únie

Každý občan Únie má na území tretej krajiny, v ktorej sa nenachádza diplomatické zastupiteľstvo jeho štátu, právo na poskytnutie ochrany diplomatickými alebo konzulárnymi úradmi ktoréhokoľvek iného členského štátu a za tých istých podmienok ako štátni príslušníci daného štátu.Slovenská a Česká republika majú dohodu o spolupráci a vzájomnej pomoci pri poskytovaní konzulárnych služieb a pri mimoriadnych udalostiach v tretích krajinách.


Cestovná kancelária sa môže zbaviť zodpovednosti

Ak vám počas zájazdu vznikne škoda, ktorá bola spôsobená osobu, ktorá nie je spojená s poskytovaním zájazdu alebo udalosťou, ktorej nebolo možné zabrániť či v dôsledku nepredvídateľných okolností, cestovná kancelária sa môže zbaviť zodpovednosti. Je však povinná poskytnúť vám bezodkladne pomoc.

Ak sa máte počas dovolenky cítiť zle a obávať sa o svoju bezpečnosť, stojí za to zvážiť storno zájazdu, alebo zmenu pobytu.  

„Objednávateľ – klient cestovnej kancelárie má právo stornovať vždy! Pokiaľ nenastúpi na zájazd z obavy o svoju bezpečnosť mal by sa informovať, čo o zvolenej destinácii hovorí Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR vo svojich vyjadreniach ku bezpečnosti jednotlivých destinácii, prípadne ich častí. Cestovná kancelária sa taktiež orientuje podľa vyjadrení uvedeného rezortu. A podľa toho pristúpi, alebo nepristúpi ku vysielaniu svojich klientov na dovolenku. Nenastúpiť na zájazd podľa svojho pocitu klient samozrejme môže, musí však počítať so storno podmienkami o ktorých bol informovaný pri podpise zmluvy o obstaraní zájazdu.“ vysvetľuje Ing. Stanislav Macko, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr.

Výška zmluvnej pokuty musí byť v zmluve dohodnutá a spravidla je závislá od času odstúpenia od zmluvy. Čím je termín odstúpenia od zmluvy bližší k termínu začatia zájazdu, tým je výška pokuty vyššia. Cestovná kancelária má právo si zmluvnú pokutu zraziť zo zaplatenej ceny zájazdu a zároveň je povinná prípadný zostatok objednávateľovi bezodkladne vrátiť.

„Požiadať o zmenu destinácie klient môže, bude však záležať na tom, aká je situácia v ponuke cestovnej kancelárie. V minulosti v mimoriadnych prípadoch cestovné kancelárie pristupovali ku výmenám, je to však na ich rozhodnutí a dohode s klientom. Platobné podmienky a cena by sa riešili následne.“ dodáva Ing. Stanislav Macko.  

01 - Modified: 2024-04-19 10:00:01 - Feat.: - Title: Top dovolenka za minimum peňazí? Toto letovisko označujú za európske Maldivy, zatiaľ ho pozná len málo ľudí 02 - Modified: 2024-04-19 07:00:00 - Feat.: - Title: Nechoďte sem, odkazuje turistom talianske mestečko. Bojí sa náporu turistov, môže za to nový seriál od Netflixu 03 - Modified: 2024-04-18 09:00:00 - Feat.: - Title: Instagramový trend Cash Catch dorazil aj k nám. Kde na Slovensku môžeš nájsť ukryté peniaze? 04 - Modified: 2024-04-16 22:00:00 - Feat.: - Title: Veľká zmena pre ľudí s postihnutím: Cestovanie bude ľahšie vďaka európskym preukazom 05 - Modified: 2024-04-16 07:45:48 - Feat.: - Title: Veľká zmena pre ľudí s postihnutím: Cestovanie bude ľahšie vďaka európskym preukazom
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 01:04