Dreamstime
StoryEditor

Chlieb a hry. To sú najväčšie výdavky mladých Slovákov

25.08.2016, 13:00
V rebríčku výdavkov mladých Slovákov do 26 rokov vedú fastfoody, kiná, oblečenie alebo hry. Mladí dokážu kartou na tento účel minúť až 190 eur mesačne.

Zďaleka najviac peňazí však mladí Slováci minú na jedlo. Aj napriek tomu, že priemerná čiastka za túto položku je len 18 eur za platbu, celkovo tvoria výdavky za stravu štvrtinu mesačného rozpočtu priemerného mladého Slováka. Dominujú nákupy v supermarketoch. Keď mladí vyrazia za jedlom von, najčastejšie sa stretnú v niektorej z populárnych sietí fastfoodov. Ukazuje to analýza UniCredit Bank z 20 tisíc platobných kariet vlastnených mladými Slovákmi vo veku 15 - 26 rokov.

„Trend ale ukazuje posun od tradičných fastfoodov smerom ku kaviarenským sieťam alebo pri mladšej generácii predajniam typu Bubbletea,“ hovorí Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.

Neprekvapí, že sa mladí ľudia sa chcú predovšetkým zabávať. Potvrdzuje to aj štruktúra ich výdavkov, zábava totiž tvorí až pätinu všetkých útrat platobnou kartou u ľudí narodených po roku 1990. Viac zaplatia len za jedlo. Významnú položku v ich rozpočte tvorí predovšetkým kino, šport alebo hry. „A rozhodne nešetria. Za jeden nákup súvisiaci so zábavou sú schopní v priemere minúť až 26 eur. Kde naopak šetriť chcú, sú výdavky za bankové služby. Až tri štvrtiny mladých preferujú bezpoplatkové účty,“ potvrdzuje aktuálne trendy vo finančnom správaní Slovákov do 26 rokov Ďuďáková.


Mladí radi využívajú aj výpredaje oblečenia v nákupných centrách, kde minú v jednom obchode v priemere 30 eur. Práve nákupy oblečenia sú po jedle a zábave treťou najčastejšou položkou, za ktorú mladí neváhajú zaplatiť pomerne vysoké peniaze. Priemerný nákup štýlových tričiek, nohavíc alebo topánok podľa najnovších trendov má u slovenskej mládeže hodnotu až 30 eur. Ceny oblečenia sa cez prázdniny radikálne znižujú a to je pre niekoho s obmedzeným rozpočtom ten najlepší čas na nákupy. 


Bližší pohľad na výdavky potvrdzuje aj ďalšie trendy v generácii mileniálov. Bavia sa najčastejšie online pomocou smartfónu, televíziu už dávno vystriedali sociálne siete od Facebooku po Snapchat. „V našich údajoch vidíme časté platby za mobilné aplikácie a in-game nákupy, ale aj v kamenných predajniach s počítačovými hrami.“ vysvetľuje Ďuďáková.

Pri jednorazových výdavkoch vedú s miernym náskokom platby kartou za služby, v priemere 32 eur na jednu úhradu. Výdavky tvorí napríklad nákup leteniek, ubytovanie na cestách, ale tiež faktúry od mobilných operátorov.

Na druhom konci rebríčka stoja v rozpočte mladých ľudí položky ako zdravie, knihy alebo vybavenie domácnosti.Tieto výdavky ešte namiesto nich uhradí niekto iný, rodičia alebo štát.

Analýza UniCredit Bank sa uskutočnila na údajoch z viac než 20 300 platobných kariet klientov banky z radov mladých Slovákov vo veku od 15 do 26 rokov. Prieskum o preferenciách bezpoplatkových účtov realizovala UniCredit Bank na vzorke 550 mladých Slovákov vo veku medzi 15 - 26 rokov.

01 - Modified: 2024-04-15 14:18:28 - Feat.: - Title: Nové nabíjačky elektromobilov v Únii berú už iba platobné karty, hotovosť neplatí 02 - Modified: 2024-04-14 17:45:00 - Feat.: - Title: Slováci si tvoria železnú rezervu, trojmesačné výdavky by z nej však pokryla menej než polovica 03 - Modified: 2024-04-05 12:58:43 - Feat.: - Title: Nórsko plánuje do roku 2036 zvýšiť výdavky na armádu o vyše 50 miliárd eur, chce sa brániť pred Ruskom 04 - Modified: 2024-03-04 14:30:00 - Feat.: - Title: Paušálne verzus skutočné výdavky. Čo sa kedy a komu viac oplatí? 05 - Modified: 2024-03-02 10:00:00 - Feat.: - Title: Večierka o deviatej je novým trendom medzi mladými. Spánok je pre nich omnoho dôležitejší než párty do rána
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
18. apríl 2024 03:50