23.09.2016, 13:29

Ste štatutárom firmy? Vybavte si e-občianku s čipom

Na aktivovanie štátnych e-schránok potrebujú štatutári a konatelia firiem občiansky prekaz s čipom. Ich vybavenie by si nemali nechávať na koniec roka.

Ste štatutárom firmy? Vybavte si e-občianku s čipom

Obchodné spoločnosti zapísané v obchodnom registri budú od januára 2017 dostávať zásielky z úradov už len do štátnych e-schránok, tie ich totiž prestanú doručovať poštou. Osoba, ktorá začne v mene firmy komunikovať so štátom elektronicky, sa musí prihlásiť cez portál www.slovensko.sk.

Na tento úkon potrebuje elektronický občiansky preukaz s čipom, eID kartu.

Cudzinci s pobytom na Slovensku potrebujú elektronický doklad o pobyte, eDoPP kartu.

Tí, ktorí taký preukaz už majú, musia si ho bezplatne aktivovať. Týka sa to nielen štatutárov a konateľov firiem, ale aj osôb, ktoré na preberanie zásielok splnomocnia.

Ak preukaz s čipom už máte, tak si ho musíte bezplatne aktivovať – ide o zadanie 6-miestneho bezpečnostného osobného kódu, tzv. „BOKu“. Prostredníctvom BOKu sa pomocou čítačky kontaktných elektronických čipových kariet prihlásite na portál http://www.slovensko.sk/, a tým sa dostanete do štátnej e-schránky.

Používateľské softvéry pre prácu s elektronickým občianskym preukazom si stiahnete zo stránky https://www.slovensko.sk/sk/na-stiahnutie.

Tí, ktorí eID kartu aktivovanú na doručovanie už majú, môžu už dnes prijímať a prezerať si úradnú poštu a otestovať si služby štátnej e-schránky. Pripravia sa tak na začiatok budúceho roka, keď sa systém spustí do prevádzky.

_______________________________________________________________________________________________________________________

Kto platí za vydanie preukazu:

Ak máte preukaz bez čipu a jeho platnosť je menej ako 180 dní, nový s čipom dostanete bezplatne, inak zaplatíte 4,50 eura v platobnom kiosku na pracovisku.

Polícia vám vydá nový občiansky preukaz s čipom do 18 až 22 dní, inak ich vydáva štandardne do 30 dní.

RADA HN: Pri prevzatí dokladu požiadajte o certifikáty potrebné na vytvorenie zaručeného elektronického podpisu, ktorý využijete najmä pri množstve e-služieb poskytovaných štátom.

Ministerstvo odporúča, aby ste využili službu doručenia dokladu do vlastných rúk kuriérom. V takom prípade požiadajte o aktiváciu bezpečnostného osobného kódu BOK už pri podávaní žiadosti o vydanie dokladu, aby ste sa na pracovisko dokladov nemuseli znovu vracať kvôli aktivácii.

 

Kde si preukaz vybavíte:

Občania SR:

Na ktoromkoľvek z 86 oddelení dokladov a evidencií Policajného zboru.

Na tomto linku je ich zoznam:

http://www.minv.sk/?strankove-dni-a-hodiny-na-pracoviskach

Pozor! Tí, ktorí majú vydané občianske preukazy do 30. júna 2008, môžu požiadať o vydanie nového občianskeho preukazu len na oddelení dokladov okresného riaditeľstva Policajného zboru v územnom obvode podľa miesta svojho trvalého pobytu. Ostatní na ktoromkoľvek oddelení dokladov v SR.

Cudzinci:

celý proces musia absolvovať na oddeleniach cudzineckej polície.

__________________________________________________________________________________________________________________________

Tel. čísla, na ktorých dostanete informácie: +421 2 35 803 083; Callcentrum MV SR v pracovných dňoch od 8.00 do 18.00 h na bezplatnom čísle 0800 222 222 alebo e-mailom na callcentrum@minv.sk.

Proces aktivácie štátnej e-schránky sa pri právnickej osobe v súčasnosti uskutočňuje prvým prihlásením konkrétnej osoby (konateľ, štatutár) oprávnenej na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou. Od 1. januára 2017 budú schránky firiem aktivované na doručovanie automaticky aj bez prihlásenia a pošta od štátnych inštitúcií bude doručovaná do týchto schránok.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.