29.03.2017, 00:00

Elektrina je lacnejšia ako vlani

Ako sa v roku 2017 zmenila základná cena za elektrinu pre domácnosti (v eurách) (Cenové porovnanie sme pripravili so spoločnosťou Prvá Energetická)

Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Faktúry zaplaťte, vyhnete sa problémom
Dve vyhlášky a dve cenové rozhodnutia skomplikovali situáciu s platením januárových a februárových faktúr za elektrinu. „Dve cenové rozhodnutia s rozdielnymi cenami boli v danom období vydané po sebe počas januára a februára. Sporné je, ktoré z dvoch vyhlášok a cenových rozhodnutí sú záväzné a podľa ktorých majú dodávatelia elektriny fakturovať ceny. Existujú na to rôzne výklady,“ vraví Mária Sadloňová, advokátka advokátskej kancelárie Dvořák Hager & Partners.

Úrad verzus právnici
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví podľa advokátky zastáva názor, že platia ceny podľa novšej vyhlášky a cenového rozhodnutia, ktoré upravujú nižšie ceny. „Viacerí odborníci však upozorňujú, že aplikácia nižších, teda novších cien je retroaktívna, a teda protiústavná,“ upozorňuje advokátka. Odporúča preto, aby odberatelia najskôr písomne oslovili svojho dodávateľa elektriny, aby sa ubezpečili, ako majú ďalej postupovať. „Ak bude trvať na zaplatení pôvodnej, vyššej ceny, odporúčame takto vyfakturované ceny zaplatiť. V prípade, ak budú mať záujem o vrátenie preplatku, môžu sa jeho vrátenia následne domáhať súdnou cestou.“

Hrozí odpojenie od elektriny
Ak by odberatelia elektriny trvali na tom, že faktúry s vyššími cenami nemajú právny základ a nezaplatili by ich, hrozí im odpojenie od elektriny a vymáhanie nezaplatenej ceny prostredníctvom súdu. „Dodávatelia môžu vymáhať ceny v skrátenom súdnom konaní, napríklad aj prostredníctvom platobných rozkazov,“ vraví advokátka. Domáhať sa môžu zároveň aj úrokov z omeškania, prípadne iných sankcií, ktoré môžu vyplývať zo zmluvy uzatvorenej s konkrétnym dodávateľom. Advokátka upozorňuje napríklad na zmluvné pokuty, ktoré odberateľom hrozia, ale aj na trovy súdneho konania, ak by v súdnom spore s distribútormi neboli úspešní. Schodnou cestou podľa nej môže byť aj zmierovacie konanie, ktoré na Úrade pre reguláciu sieťových odvetví vyvolá odberateľ. Ide o alternatívne riešenie sporu, za ktoré sa neplatí.

Faktúry treba zaplatiť
Čo však majú robiť niektoré domácnosti a firmy, ktoré dostali aj niekoľkonásobne vyššie predpísané zálohové platby? Ako radí advokát Marek Benedik, ak je faktúra vystavená v súlade s právnymi predpismi, treba ju zaplatiť. „Tým sa odberateľ nevystavuje riziku, že ak nebude stornovaná, bude musieť platiť úroky z omeškania. Ak stornovaná bude, tak sa peniaze vrátia.“ Ak faktúra nebola vystavená v súlade s právnymi predpismi, je možné ju reklamovať. Toto je právne korektné. Odberateľ mal zaplatiť už prvú faktúru a každú ďalšiu, ktorá bola vystavená v súlade s právnymi predpismi. Za omeškanie s plnením peňažného záväzku musí dlžník uhradiť úroky z omeškania.

Aké právne kroky by mali nespokojní odberatelia urobiť

1. Z dôvodu neprehľadnosti situácie odporúčame odberateľom elektriny obrátiť sa v prvom rade písomnou formou na svojho dodávateľa elektriny s otázkou, akým ďalším spôsobom majú postupovať.

2. Ak bude dodávateľ elektriny trvať na zaplatení pôvodnej (vyššej) ceny, odporúčame vyfakturované ceny zaplatiť. V prípade, ak budú mať odberatelia záujem o vrátenie preplatku, môžu sa toho následne domáhať súdnou cestou.

3. Pokiaľ by odberatelia elektriny faktúry nezaplatili, hrozí im odpojenie od elektriny a vymáhanie nezaplatenej ceny cez súd – napríklad aj formou platobných rozkazov. V rámci konania môžu od nich distribučné spoločnosti vymáhať aj úroky z omeškania, prípadne uplatniť aj iné sankcie. Napríklad zmluvné pokuty. V prípade neúspechu v spore by museli odberatelia elektriny taktiež znášať trovy súdneho konania.

4. Odberatelia majú taktiež možnosť využiť zmierovacie konanie podľa zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Podľa tohto zákona má odberateľ elektriny – ako spotrebiteľ – právo obrátiť sa na dodávateľa elektriny ako predávajúceho – so žiadosťou o nápravu. A to vtedy, ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že predávaj

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.