Najväčší svetový obchodník s diamantmi, spoločnosť De Beers, predpovedá náročný rok pre predaj diamantov, pretože hospodárska a politická neistota vo svete má výrazný dosah na veľkých spotrebiteľov. De Beers, ktorý dodáva 60 % všetkých diamantov na svete, je s minulým rokom spokojný aj napriek poklesu globálneho optimizmu zo strany spotrebiteľov. Rok 2003 bude pre diamantový priemysel náročný najmä z dôvodu pokračujúcich geopolitických obáv a zväčšujúcej sa hospodárskej neistoty. Zlepšenie v budúcnosti vidí De Beers v závislosti od naštartovania globálneho hospodárskeho rastu a od obnovenia spotrebiteľskej dôvery.
Ako uviedla mediálna spoločnosť BBC, predaj na začiatku minulého roka bol ovplyvnený najmä vysokým záujmom o klenoty počas vianočných sviatkov. "Zásoby brúsených diamantov u maloobchodníkov sa výrazne znížili," oznámil to De Beers, v ktorom 45-percentný podiel vlastní firma AngloAmerican. Avšak obavy z deflácie, zo zvyšujúcej sa nezamestnanosti, z vojny proti Iraku a neustále klesajúce kurzy akcií spoločne ovplyvnili predaj maloobchodníkov v druhej polovici roku 2002. De Beers prisúdil v tom čase veľký význam marketingu a značnému zvýšeniu výdavkov na reklamu, aby udržal stabilný vývoz na trh USA, kde maloobchodníci s diamantmi svojimi obratmi výrazne prekonali počas Vianoc a Dňa vďakyvzdania ostatných maloobchodníkov. Výrazný rast zaznamenali aj trhy vo Veľkej Británii, v Indii a Číne. Avšak v kontinentálnej Európe bol predaj diamantov veľmi slabý.
Predaj v Indii bol výrazný aj z toho dôvodu, že diamanty sa tu stali novým módnym hitom. Doteraz bolo v Indii tradičným ukazovateľom bohatstva zlato. Rodičia začínali kupovať zlato pre svoje dcéry hneď pri narodení, aby si tak pripravili veno v prípade svadby. Zlato sa v Indii považuje tak za ozdobu, ako aj za investíciu. Vo vidiecky oblastiach zlato dokonca predstavuje aj symbol postavenia. Cena zlata je v súčasnosti na šesťročných maximách. Avšak investori vkladajúci peniaze do drahých kovov si myslia, že už je dostatočne vysoká. India, ktorá je najväčším svetovým spotrebiteľom zlata a poháňa dopyt po tomto drahom kove, zaznamenala počas niekoľkých týždňov výrazne zvýšenú ponuku kusového zlata, pretože spotrebitelia mali záujem predať svoje staré šperky za vyššiu cenu. V dôsledku toho rapídne klesol aj dovoz zlata do Indie, ktorá v minulom roku doviezla až 825 ton zlata. Výrazný dopyt po zlate a diamantoch vo svete však podporil ich vývoz z Indie, ktorý zaznamenal v minulom roku nárast o 22 %. Sanjay Kothari, predseda indickej Rady pre podporu exportu drahokamov a šperkov, povedal, že sektor diamantov vykázal neustály rast v dolárovom vyjadrení a skončil na úrovni 6,89 mld. USD.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.