StoryEditor

Kampaň o eure začne v roku 2008

Ministerstvo financií a centrálna banka chcú zavedenie eura podporiť informačnou kampaňou. Podľa hovorcu rezortu financií Petra Papanka prebehne hlavná časť kampane v roku 2008. Hlavným koordinátorom bude NBS. "Pre každú cieľovú skupinu chystáme vhodné komunikačné nástroje. Pôjde najmä o informácie v médiách, bilboardy, plagáty, ale zriadime napríklad aj bezplatnú telefonickú linku," spresnil Papánek.
Ministerstvo financií a centrálna banka chcú zavedenie eura podporiť informačnou kampaňou. Podľa hovorcu rezortu financií Petra Papanka prebehne hlavná časť kampane v roku 2008. Hlavným koordinátorom bude NBS. "Pre každú cieľovú skupinu chystáme vhodné komunikačné nástroje. Pôjde najmä o informácie v médiách, billboardy, plagáty, ale zriadime napríklad aj bezplatnú telefonickú linku," spresnil Papánek.
Hovorca NBS Igor Barát nevedel odhadnúť, koľko bude kampaň stáť. "Určite nás vyjde lacnejšie, ako v starých členských krajinách." Tie na propagáciu novej európskej meny vynaložili v prepočte euro na obyvateľa. Za to vytlačili dvesto miliónov informačných letákov v 34 jazykoch a odvysielali viac ako jedenásťtisíc reklamných spotov v televízii, ktoré videlo približne deväťdesiat percent ľudí z eurozóny.
Spor o termín
Vláda i NBS plánuje zaviesť euro v roku 2009. Opozícia má iný názor. Podpredseda strany Smer-SD v piatok vyhlásil, že dátum treba posunúť na roky 2010 alebo 2011.
"Existuje predpoklad, že slovenská koruna sa bude posilňovať. Ľudia by po zavedení eura dostali viac ako pri vstupe do eurozóny v roku 2009," vysvetľuje Šulaj. Minister financií a podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš považuje jeho vyhlásenia za hazard s ekonomikou. Podľa neho zavedenie eura prispeje k vyššiemu rastu ekonomiky, životnej úrovne a platov. "Tento krok priláka nových investorov a prispeje k vytvoreniu nových pracovných miest," povedal Mikloš.
Odkaz politikom: Nechajte to odborníkom
Sociológovia pripomínajú, že prechod na inú menu je citlivou záležitosťou. "Peniaze sú súčasťou nášho každodenného života, preto zmena môže ľudí zneistiť," uviedol sociológ Martin Slosiarik. Podľa neho je prechod na euro komplikovanou odbornou témou. Preto by sa politici mali pri rozhodovaní o dátume vstupu do eurozóny riadiť skôr odbornými argumentmi ako prieskumami verejnej mienky. Očakáva tiež, že s blížiacim sa dátumom prijatia eura sa táto téma bude čoraz viac posúvať do politickej roviny.

Čo by si mali pri prechode na euro všímať spotrebitelia
- pri prvých platbách v eure (najmä pri väčších nákupoch) uprednostniť pri kontrolných prepočtoch kalkulačku pred hrubým prepočtom naspamäť
- nepreplácať nákupy a obslužné za poskytnuté služby: aj mince s najmenšími nominálnymi hodnotami majú reálnu hodnotu
- odporúča sa odložiť si účtenky a pokladničné bloky za svoje typické platby pred zavedením eura a porovnať s platbami po zavedení eura
- naučiť sa rozoznávať, ktoré zvýšenia cien sú kvôli euru a ktoré majú iné príčiny (prepočítavací kurz by mal byť verejne dostupný)
- upozorňovať na predajcov a firmy, ktoré zneužívajú zavedenie eura na zvyšovanie cien
Zdroj: NBS

Názor obyvateľov nových členských krajín EÚ na euro

(prieskum, v % z populácie)

Zavedenia eura bude mať negatívne následky

Zavedenie eura bude mať pozitívne následky

Litva

59

Maďarsko

51

Cyprus

55

Slovinsko

46

Lotyšsko

48

Estónsko

39

Slovensko

48

Slovensko

39

Česko

47

Poľsko

37

Poľsko

46

Cyprus

36

Estónsko

45

Česko

35

Malta

45

Malta

32

Slovinsko

44

Lotyšsko

32

Maďarsko

35

Litva

32

Zdroj: Eurobarometer, november 2005

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 08:19