Účtovanie vyšších cien za tovary ako bolo uvedené na letákoch. Niektoré výrobky neboli na sklade ani na predajni. Nejasné obchodné podmienky... To sú predbežné závery kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie počas akcie spoločnosti Carrefour nazvanej Výpredaj storočia.
Nehoráznosť storočia?
Ako povedala ústredná riaditeľka SOI Nadežda Machútová, Carrefour porušil zákon o reklame a ochrane spotrebiteľa. "Slovenskí spotrebitelia tak boli jednoducho nehorázne podvedení a oklamaní," vyhlásila.
Kontrola bola vykonaná vo všetkých štyroch hypermarketoch, ktoré sa nachádzajú v Bratislave, Košiciach a v Žiline. Z priebežného zisťovania vyplynulo, že avizovaná 95-percentná zľava sa týkala iba dvoch výrobkov - fotoaparátu a holiaceho strojčeka. V prípade holiaceho strojčeka bolo na sklade šesť kusov, a to iba v predajniach bratislavského Polusu a nákupného centra Danubia. Vo zvyšných dvoch hypermarketoch však na sklade ani v predajniach strojček vôbec neevidovali. A z fotoaparátu mali iba päť kusov v Žiline. Ostatné zľavy sa pohybovali od 27 do 78 percent. Ďalším závažným zistením bol fakt, že zľavy neboli vypočítavané z pôvodných cien. Ako príklad uviedla Machútová, plazmový televízor, kde pôvodná cena bola podľa letákov 120-tisíc korún, pričom skutočná mala byť iba 90-tisíc korún. Mohlo sa tak podľa nej stať, že spotrebiteľ nakúpil možno drahšie ako pred výpredajmi.
Carrefour sa zrejme nezbaví zodpovednosti vyhlásením na letáku - negarantujeme, že uvedená ponuka je vo všetkých prevádzkach.
Spoločnosť tak s najväčšou pravdepodobnosťou dostane pokutu za porušenie zákona. Riaditeľ SOI pre Bratislavský kraj Ľubomír Opálka pripustil, že asi pôjde o maximálne možný postih, čo predstavuje dva milióny korún. V prípade opakovaného porušenia zákona môže byť udelená pokuta až päť miliónov.
Carrefour sa poučil
"Výpredaje vyvolali výnimočný prílev zákazníkov, ktorý sme nepredvídali. Využívame túto príležitosť, aby sme sa ospravedlnili za prípadné nepríjemnosti spôsobené našim zákazníkom," reagovala pre HN hovorkyňa siete Carrefour Jana Havlíčková.
Princíp výpredaja, uplatňovaný vo všetkých krajinách sveta, spočíva podľa nej na výraznom znížení cien výrobkov, ktoré sa nepredali počas posledných šiestich mesiacov a vychádza zo zásob na jednotlivých obchodoch. "V pondelok 3. januára, keď sa výpredaje začali, sme mali v obchodoch 300-tisíc zlacnených výrobkov. V utorok 11. januára sme ich mali ešte na sklade 130-tisíc, ale je zrejmé, že sme nemohli zaručiť dostatočné množstvo všetkých výrobkov. Množstvo jednotlivých výrobkov je totiž rôzne a obmedzené," pokračuje Havlíčková. Carrefour podľa nej rešpektoval všetky zákony a nariadenia platné v SR, z priebehu akcie si však sieť vzala ponaučenie: Do budúcnosti nebude v katalógu ponúkať výpredaje tých výrobkov, ktorých množstvo sa bude zdať nedostatočné a katalógy tiež prispôsobí jednotlivým regiónom.
Ďalšie kontroly
Kontrola SOI sa okrem Carrefouru zamerala aj na iné obchodné reťazce. Konečné výsledky by mali byť známe v priebehu dvoch týždňov.
Vybrané druhy akciových tovarov vo výpredaji siete Carrefour | |||||||
Počet kusov | |||||||
Výrobok | Stará cena | Nová cena | Zľava | Danubia (BA) | Polus (BA) | Žilina | Košice |
Kombinový sporák Indesit | 12 790 | 5990 | 53% | 4 | 0 | 0 | 0 |
Mikrovlnná rúra GM | 2190 | 1290 | 40% | 2 | 2 | 0 | 0 |
Mikrovlnná rúra WP* | 1990 | 990 | 50% | 16 | 1 | 0 | 3 |
Rýchlovarná konvica GM* | 599 | 299 | 50% | 24 | 2 | 0 | 6 |
Holiaci strojček Philips | 3490 | 189 | 95% | 4 | 2 | 0 | 0 |
Fotoaparát Canon | 5990 | 299 | 95% | 0 | 0 | 5 | 0 |
Autorádio BLUEsky | 1590 | 999 | 37% | 0 | 95 | 0 | 0 |
Farebný televízor JVC | 10 990 | 7990 | 27% | 3 | 0 | 1 | 1 |
Videorekordér Toshiba | 4990 | 2990 | 40% | 3 | 0 | 11 | 0 |
Mobilný telefón Sony Ericcson | 7999 | 1690 | 78% | 0 | 3 | 7 | 1 |
*tovar už nebol k dispozícií pred začiatkom výpredaju | |||||||
Zdroj: Slovenská obchodná inšpekcia |