StoryEditor

Tlačiarne: Bez zahraničia to nejde

Slovenské tlačiarne sa orientujú na zahraničné knihy a časopisy. Cudzojazyčná tlač im prináša viac ako polovicu tržieb. Priemerné titulové náklady kníh sú pre mnohé tlačiarne na hranici ekonomickej únosnosti. Tlačiarne viac zarábajú na reklamných letákoch, obaloch či cudzojazyčnej literatúre. Tento trend HN potvrdili tri veľké tlačiarenské firmy.
"Zásadne sme zmodernizovali knižnú produkciu. Zhruba 85 percent z nej vyvezieme do krajín Európskej únie. Rovnako ako vlani," tvrdí Vladimír Šrobár, riaditeľ pre stratégiu najväčšieho slovenkého tlačiarenského domu Neografia Martin.
Komárňanské tlačiarne K.T. tlačia desiatky titulov periodických aj neperiodických tlačovín, z nich 45 percent smeruje do zahraničia. Monika Bodnárová z bratislavského obchodného zastúpenia tlačiarne K.T. dodala, že medzi zahraničnými objednávkami prevažujú časopisy a neperiodická tlač v maďarčine. Tlačiareň dodáva neperiodickú tlač zahraničným odberateľom aj v českom a nemeckom jazyku.
Na export je spolovice odkázaná aj Slovenská Grafia Bratislava. Podľa jej obchodného riaditeľa Jozefa Baričáka 50 percent z celkového obratu firmy tvorí práve vývoz. Do zahraničia pritom Slovenská Grafia vyváža najmä periodickú tlač.
Výnimkou medzi veľkými tlačiarňami sú Bratislavských tlačiarne, ktoré rovnako ako Slovenská Grafia patria do skupiny podnikateľa Ivana Kmotríka. Iba tri percentá z celkovej výroby Bratislavských tlačiarní predstavujú časopisy v nemeckom jazyku, určené zväčša pre rakúsky trh. Drvivú väčšinu tlače robí firma pre domácich klientov.
Zákazky klientov zo zahraničia umožňujú slovenským tlačiarňam inovovať ich technológie. Napríklad martinská Neografia chce tento rok investovať 400 miliónov do 32-stranového rotačného stroja Lithomann III na tlačenie časopisov a reklamných materiálov. K rotačke prikúpi aj stroje na dokončovacie práce a na expedíciu. Neografia má už podpísanú zmluvu s nemeckou spoločnosťou Mann--Roland a novú technológiu umiestni do novej haly v martinskej mestskej časti Priekopa. "Do prevádzky ju dáme koncom júna," avizuje Šrobár.
Modernizáciou výroby Neografia reaguje na zmeny štruktúry polygrafického priemyslu. Rastie totiž podiel reklamných tlačovín a klesá podiel kníh. Podobná situácia je aj v ostatných tlačiarenských domoch. Podľa informácií Zväzu polygrafie na Slovensku v tlači kníh dominujú okrem Neografie ešte aj Tlačiarne BB.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 18:52