StoryEditor

Železnice odložili ďalší tender

30.01.2006, 23:00

Modernizáciu železnice z Bratislavy do Žiliny sa zrejme nepodarí stihnúť tak, ako Železnice SR pôvodne chceli. Problémom sa stal stavebný dozor na úseku Piešťany -- Nové Mesto nad Váhom. Modernizácia trate do Žiliny mala byť hotová do roku 2012 a jej cieľom je zvýšiť bezpečnosť a cestovnú rýchlosť vlakov.
Železnice budú musieť vyhlásiť v poradí už štvrtú súťaž na stavebný dozor pre modernizačné práce medzi Piešťanmi a Novým Mestom. Zrušili totiž tretiu súťaž, ktorú vyhlásili v polovici novembra. "Ani jeden uchádzač nesplnil podmienky účasti vo verejnom obstarávaní," uviedli Železnice SR. Štvrtú súťaž plánujú vyhlásiť vo februári.
Prvú súťaž na stavebný dozor vypísali Železnice SR ešte minulý rok v marci, zrušiť ju však museli na základe nariadenia Úradu pre verejné obstarávanie. Koncom júla preto vyhlásili železničiari druhú súťaž. Tú museli zrušili podobne ako pri nasledujúcej tretej súťaži pre nesplnenie podmienok uchádzačmi.
Takmer 20-kilometrový úsek medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom sa mal začať pôvodne modernizovať v druhej polovici minulého roka. Železnice sú napriek takmer ročnému meškaniu tendra na stavebný dozor optimistické a ukončenie modernizačných prác odhadujú na rok 2008, tak ako mali aj pôvodne v pláne.
Modernizácia železničného úseku bude stáť okolo 90 miliónov eur, čo sú v prepočte takmer tri miliardy korún. Peniaze vyčlení štát z rozpočtu a Brusel z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie. "Zrušené súťaže a následné posunutie začiatku prác neovplyvnia sľúbený prísun financií z únie," konštatoval vlani koncom októbra riaditeľ odboru zahraničnej pomoci Železníc SR Miroslav Matúšek s tým, že zástupcovia Európskej komisie veľmi pozorne kontrolujú celý priebeh čerpania prostriedkov na modernizáciu trate.
"Podmienky sú veľmi prísne a je lepšie súťaž zrušiť a vyhlásiť novú, ako niektorú z nich nedodržať a následne tak prísť o významnú podporu z únie," podčiarkol Matúšek.
Trať určená na modernizáciu je súčasťou približne 53-kilometrového úseku Trnava -- Nové Mesto nad Váhom, ktorý predstavuje jeden z úsekov piateho železničného eurokoridoru prechádzajúceho cez Slovensko. Slovenská vetva koridoru je dlhá 536,2 kilometra a zahŕňa železničnú trať z Bratislavy cez Žilinu a Košice až po Čiernu nad Tisou a končí pri štátnej hranici s Ukrajinou.
Celkové náklady na modernizáciu slovenskej vetvy eurokoridoru odhadujú železnice zhruba na dve miliardy eur, čo je približne 74,7 miliardy korún.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 01:01