StoryEditor

Poradca v priebehu tendra nevidí problém

O dve najväčšie slovenské letiská v Bratislave a Košiciach sa naďalej zujímajú štyri konzorciá. Privatizačná komisia totiž napriek medializovaným podozreniam z majetkového prepojenia dvoch z týchto konkurenčných záujemcov, konzorcium TwoOne nevylúčila.
O dve najväčšie slovenské letiská v Bratislave a Košiciach sa naďalej zaujímajú štyri konzorciá. Privatizačná komisia totiž napriek medializovaným podozreniam z majetkového prepojenia dvoch z týchto konkurenčných záujemcov konzorcium TwoOne nevylúčila.
Tendrové podmienky pritom prepojenie zakazovali, hoci komisia záujemcu, ktorý má prepojenie s iným uchádzačom, vylúčiť nemusí.
Konzorcium Vinci Concessions, ktoré malo byť cez svoju členskú firmu A-Way prepojené s rakúskou spoločnosťou Raiffeisen Zentralbank AG, teda členom TwoOne, po zverejnení prepojenia zo súťaže bez komentára odstúpilo.
"Poradca pre vstup strategického investora, konzorcium vedené rakúskou Meinl Bank AG, získal v danej veci právne stanovisko londýnskej jednotky člena svojho konzorcia DLA Piper. Opierajúc sa o medzinárodné štandardy výberových konaní vo veci majetkového prepojenia týchto dvoch konzorcií neodporučil vylúčenie zo súťaže. Výberová komisia si tento názor osvojila," komentuje rozhodnutie komisie hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška.
Komisia včera otvorila obálky s definitívnymi ponukami na kúpu po 66 percent akcií oboch letísk. Podľa neoficiálnych odhadov by privatizácia mohla priniesť šesť až 7,5 miliardy korún. Z tejto sumy sa zhruba polovica použije práve na investície pre letiská.
Druhé oficiálne zasadnutie privatizačnej komisie včera prinieslo prekvapenie: Jeden z jej členov a opozičný poslanec za Smer Maroš Kondrót odstúpil. V komisii tak ostalo osem členov, pričom na platné uznesenie potrebuje nadpolovičnú väčšinu hlasov. Minister dopravy Pavol Prokopovič však ešte môže vymenovať nového člena.
Podľa nemenovaného člena komisie bolo zasadnutie napriek odstúpeniu Kondróta pokojné. Komisia sa v najbližších dňoch sústredí na vyhodnotenie ponúk. Víťaz súťaže by tak mal byť známy už 15. decembra.

Maroš Kondrót: Privatizácia letísk nie je čistá

Bývalý člen privatizačnej komisie s HN hovorí o okolnostiach svojho odchodu.

Prečo ste sa náhle rozhodli odísť z privatizačnej komisie pre predaj letísk v Bratislave a Košiciach?
- Parlamentným výborom pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie som bol navrhnutý ako člen komisie za opozíciu. Najskôr som mal pocit, že ma minister Pavol Prokopovič nevymenuje. Hoci ma vymenoval a bol som aj na dvoch zasadnutiach komisie, som stále a priori proti privatizácii letísk (názor je totožný s postojom strany Smer, pozn. red). Okrem toho nechcem koalícii robiť "krovie" pri privatizácii, ktorá podľa mňa nie je čistá.

Narážate na stanovisko poradcu, ktorý odporučil ponechať v súťaži konzorcium podozrivé z porušenia tendrových podmienok?
-Toto stanovisko sa mi nepáči a nesúhlasím s ním. Že sa na privatizácii nechcem podieľať, som si uvedomil pri otváraní obálok s ponukami. Predpokladám, že tu skutočne ide o boj dvoch silných finančných skupín (členmi konzorcií sú aj Penta a J & T, pozn. red), respektíve o zápas koalície a opozície o peniaze. V posledných týždňoch na to poukazujú aj médiá.

Členovia privatizačnej komisie
Člen  Koho zastupuje
Branislav Kvasnica Ministerstvo dopravy
Vladimír Drozda Ministerstvo dopravy
Branko Šmilňák Ministerstvo dopravy
Anna Bubeníková Fond národného majetku
Jozef Jurica Fond národného majetku
Boris Balog Ministerstvo hospodárstva
Peter Vlasatý Ministerstvo hospodárstva
Ján Rusnák Výbor NR SR pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie / SDKÚ
Maroš Kondrót Výbor NR SR pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie / Smer*
*včera odstúpil
Zdroj: HN
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. august 2022 06:39