StoryEditor

Mikloš o SAD: Namiesto peňazí kontrola účtov

05.04.2006, 00:00
Samosprávne kraje už nedostanú od štátu na dofinancovanie strát podnikov Slovenskej autobusovej dopravy nič. Ich zástupcovia sa totiž včera na stretnutí s ministrom financií Ivanom Miklošom na doplatení minuloročnej 300-miliónovej straty pre autobusových dopravcov opäť nedohodli, tentoraz zrejme definitívne.

Samosprávne kraje už nedostanú od štátu na dofinancovanie strát podnikov Slovenskej autobusovej dopravy nič. Ich zástupcovia sa totiž včera na stretnutí s ministrom financií Ivanom Miklošom na doplatení minuloročnej 300-miliónovej straty pre autobusových dopravcov opäť nedohodli, tentoraz zrejme definitívne. "Nevidím priestor na žiadne zvyšovanie prostriedkov zo štátneho rozpočtu," povedal minister.
Príjem samospráv z výberu daní z príjmu fyzických osôb bol totiž podľa Mikloša za minulý rok vyšší o 1,5 miliardy korún a tie sú určené aj na financovanie strát SAD, ktoré vznikajú pri prevádzkovaní dotovaných prímestských spojov.
Zástupcovia samosprávnych krajov s týmto verdiktom nesúhlasia a tvrdia: Peniaze majú ísť predsa zo štátneho rozpočtu. "Ide o prenesenú kompetenciu, na ťahu bol štát. Pokiaľ sa nedohodneme, som presvedčený, že pôjdeme do súdneho sporu," povedal po rokovaní s ministrom košický župan Zdenko Trebuľa.

Namiesto peňazí kontrola
Z akých zdrojov uhradia teraz samosprávne kraje nároky autodopravcov ešte nie je isté. "Stretneme sa so zástupcami ostatných samosprávnych krajov a prijmeme spoločný záver," hovorí župan Bratislavského kraja Vladimír Bajan. Podľa splnomocnenca Zväzu autobusovej dopravy Georga Trabelssieho sú straty podnikov SAD plus-mínus rovnaké na celom Slovensku. "Nedoplatených je zhruba 1,5 až 2 koruny na kilometer výkonu. Spôsobuje to čisto cena nafty," tvrdí.
Účtovanie autodopravcov sa však županom ani ministrovi nepozdáva. Miloš tak ponúkol krajom pomoc pri posúdení objektívnosti požiadaviek dopravcov. Župani Miklošovu ponuku privítali. "Pokiaľ im budeme vidieť do toho, ako sa SAD-ky dostávajú k cifrám, ktoré voči nám uplatňujú, a tieto čísla budú reálne, budeme vedieť zaujať aj jasnejšie stanovisko," povedal Trebuľa.
Dopravcovia sa ďalšej kontrole nebránia. "Ministerstvo dopravy však robilo metodické kontroly a uznalo nárok 300 miliónov. Je zvláštne komentovať v apríli oprávnenosť nákladov," myslí si Trabelssie. Niektoré SAD-ky navyše podľa neho prešli hĺbkovými kontrolami krajov, ktoré ich finančné nároky uznali.

Výstražná rétorika pokračuje
Niektoré SAD-ky už majú pre prípad, že by sa s krajmi nedohodli ,,vypracované možnosti, kde usporiť. "Jednou z možností je obmedzenie spojov alebo sa zvýšia ceny cestovného," komentoval situáciu Gejza Sačko, generálny riaditeľ SAD Michalovce. Či SAD siahnu na škrtanie liniek alebo cestovného, bude záležať na ich dohode s krajmi. Od minulého roka to však dopravcovia avizovali niekoľkokrát, no väčšou redukciou spojov ani zdražovaním sa to zatiaľ neskončilo.
"Za Bratislavský kraj môžem určite povedať, že nepôjde o rušenie liniek a o zvyšovanie cestovného. Ostatné je v rukách samosprávnych poslancov a rokovaní s bratislavskou SAD," tvrdí Bajan. Napríklad trenčianska samospráva podľa Trabelssieho časť nákladov doplatí z vlastného vrecka, "ak si ich neuplatnia od štátu".
Väčšina autodopravcov požiadala o odloženie daňového priznania a ďalší postup si určia na spoločnom stretnutí tento piatok.

Výdavky na všeobecné verejné služby za samosprávy (v mil. Sk)
 

2004

2005

Bratislavský kraj

115,9

217,9

Trnavský kraj

108,5

160,3

Nitriansky kraj

99,5

167,6

Trenčiansky

77,3

147,2

Banskobystrický

125,7

331,5

Žilinský

107,2

284,1

Košický

133,0

201,7

Prešovský

93,4

121,2

SPOLU

860,5

1 631,5

Zdroj: ministerstvo financií

01 - Modified: 2003-02-21 08:49:08 - Feat.: 0 - Title: Podpora splácania lízingu 02 - Modified: 2003-02-21 08:50:56 - Feat.: 0 - Title: Väčšina z nich úspešne podniká
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 05:45