Poplatky za používanie diaľnic a rýchlostných ciest sa v najbližších rokoch meniť nebudú. Povedal to premiér Robert Fico. "Tak ako sme ich nezvyšovali v roku 2006 na rok 2007, nezvyšovali sme diaľničné poplatky ani v roku 2007 na rok 2008 a nebudeme zvyšovať ani v roku 2008 na rok 2009. A ja verím, že ani v roku 2009, pretože treba najprv urobiť diaľnice, a potom môžeme pýtať od ľudí nejaké peniaze za používanie diaľničnej siete," vyhlásil Fico.
Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho bude nadradená dopravná infraštruktúra zahŕňajúce diaľnice a rýchlostné cesty plne funkčná až po úplnom dokončení diaľničnej siete. To predpokladá v roku 2015 až 2016. Vážny zároveň pripomenul, že celková plánovaná dĺžka diaľnic predstavuje 704 kilometrov a rýchlostných ciest 833 kilometrov. V súčasnosti je v užívaní okolo 350 kilometrov diaľnic a približne 136 kilometrov rýchlostných ciest. Zostáva teda dobudovať ešte zhruba 350 kilometrov diaľnic a skoro 700 kilometrov rýchlostných ciest.
Prioritou sú Košice
Do roku 2010 by sa cestná sieť mala rozšíriť zhruba o 240 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Vyplýva to z programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010, ktorý včera schválila vláda. Národná diaľničná spoločnosť na výstavbu vynaloží asi 75 miliárd korún. Stavbu väčšiny ciest by však mal financovať súkromný kapitál.
Takmer polovicu balíka peňazí pre diaľničiarov má zabezpečiť štátny rozpočet, časť z nich sa použije ako spolufinancovanie k eurofondom. Vlastné zdroje diaľničnej spoločnosti tvoria necelú tretinu celkových investícií. Od roku 2009 spoločnosť počíta už aj s príjmami z elektronického výberu mýta, ktoré by mali platiť najskôr iba kamióny a autobusy.
Prioritou kabinetu Roberta Fica je ukončiť do roku 2010 diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami. Výstavbu viacerých úsekov diaľnice D1 chce zabezpečiť prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP). Stavbu ciest by tak zafinancoval súkromný kapitál, štát by neskôr tieto diela splácal. Podmienkou realizácie programu je podľa materiálu práve úspešné naštartovanie PPP projektov.
Lacnejšie, ale nie podľa noriem
Príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest by mala byť podľa schváleného programu lacnejšia o 20 percent. "Chceli by sme zefektívniť technické riešenia. A to si aj sľubujeme od projektov verejno-súkromného partnerstva," povedal Vážny. Podľa neho je možné poskytnúť výnimky z technických noriem. Minister poznamenal, že pri výstavbe u nás sa napríklad prísne dodržiava sklon diaľnic na maximálnej úrovni 2,5 percenta, čo zvyšuje náklady. Pritom v Rakúsku je bežný 4-percentný sklon. Pri vyššom sklone by sa pritom znížili stavebné náklady.
StoryEditor