StoryEditor

Mýto by malo vyniesť 165 miliónov eur

31.12.2009, 09:32
Autor:
SITASITA

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) ako správca mýtneho systému očakáva, že príjmy z výberu mýta v roku 2010 dosiahnu 165 mil. eur. V roku 2011 by mali príjmy z mýtneho stúpnuť na 181,5 mil. eur a v roku 2012 na 199,65 mil. eur. Predpokladá to ministerstvo dopravy v informácii k novému nariadeniu vlády o výške sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Nariadenie, ktoré vláda schválila 16. decembra 2009, nadobúda účinnosť 1. januára 2010 spolu so zavedením elektronického výberu mýta pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony. Výnosy z výberu mýta pokryjú náklady na výstavbu a prevádzku systému elektronického výberu mýta, mzdové náklady a súvisiace odvody zamestnancov.

Príjmy z výberu mýta v roku 2010 majú tvoriť na diaľniciach okolo 67 mil. eur, na rýchlocestách 25 mil. eur a na cestách prvej triedy 73 mil. eur. V roku 2011 by sa malo na diaľniciach vybrať 73,7 mil. eur, na rýchlocestách 27,5 mil. eur a na cestách prvej triedy 80,3 mil. eur. V roku 2012 by mali príjmy z mýta predstavovať na diaľniciach 81,1 mil. eur, na rýchlocestách 30,2 mil. eur a na cestách prvej triedy 88,3 mil. eur.

Autobusy, vrátane vozidiel na prepravu viac ako deviatich osôb spolu s vodičom, s hmotnosťou 3,5 tony až 12 ton budú na diaľniciach a rýchlocestách platiť mýto vo výške 3, 5 a 6 centov za kilometer a nad 12 ton 6, 10 a 11 centov za kilometer. Na cestách prvej triedy budú platiť za kilometer 2, 3 a 4 centy, resp. 4, 7 a 8 centov. Nákladné vozidlá budú na diaľniciach a rýchlocestách pri hmotnosti 3,5 tony až 12 ton platiť 8,3, 8,6 a 9,3 centa a nad 12 ton s dvoma až piatimi nápravami 17,9 až 20,9 centa za kilometer. Na cestách prvej triedy zaplatia 6,3 a 7 centov, resp. 13,6 až 15,6 centa.

Rezort dopravy tvrdí, že výber mýta nebude mať dopad na rozpočty obcí, lebo vymedzenie úsekov výberu mýta je stanovené len na úseky mimo zastavané územia. Mýto by nemalo mať dopad ani na rozpočty vyšších územných celkov. Ministerstvo dopravy predpokladá, že znížením sadzieb mýta pre autobusy o 40 %, 46 % a 67,6 % podľa veku autobusov majú samosprávne kraje dostatočný priestor na optimalizáciu cestovných poriadkov, harmonizáciu s regionálnymi železnicami a prehodnotenie ekonomicky oprávnených nákladov.

"Návrh nemá priamy dopad na obyvateľstvo. Doteraz spracované štúdie poukazujú minimálny dopad výberu mýta na nárast cien spotrebiteľského koša. Výber mýta nepredpokladá výrazný dopad na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných fyzických a právnických osôb v oblasti dopravy a zasielateľstva," očakáva rezort dopravy. Výber mýta vytvoril približne sto miest pre odborných pracovníkov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 10:52