StoryEditor

V čerpaní eurofondov sme na tom katastrofálne

04.09.2009, 17:55
Autor:
TASRTASR
Slovensko počas viac ako dva a pol roka od začiatku nového programového obdobia vyčerpalo necelé jedno percento z približne 11,36 miliardy eur (342,23 miliardy Sk), ktoré môže využiť zo štrukturálnych fondov.

Jedným z dôvodov je aj zdĺhavý proces verejného obstarávania. Povedal pre TASR konateľka spoločnosti CFCU, ktorá sa zaoberá poradenstvom v oblasti eurofondov, Tatiana Behrová.  

Každý prijímateľ pomoci z eurofondov, ktorý na daný projekt dostane viac ako 50 % finančných prostriedkov, je totiž povinný uzatvárať zmluvy, na základe ktorých bude prebiehať plnenie alebo dodanie predmetu, na ktorý boli odsúhlasené nenávratné finančné príspevky, prostredníctvom verejného obstarávania.

Podľa Behrovej Slovensko už dobre zvláda prvú fázu, prípravy projektov a podávanie žiadostí. V rámci nej je vyškolených dostatok odborníkov vo verejnej i komerčnej sfére.

"Veľkou bariérou je však verejné obstarávanie. Je to dlhý a pomerne nestabilný proces. Nedá sa vopred povedať, koľko to bude trvať. Obstarávanie môže trvať od troch mesiacov až roky. Potom však nemožno hovoriť o efektívnosti a hospodárnosti využitia eurofondov," upozornila Behrová.

Proces verejného obstarávania často predlžuje aj zneužívanie revíznych postupov. "Prostredníctvom nich si subjekty na trhu môžu medzi sebou vybavovať účty. Sú poradcovia vo verejnom obstarávaní, ktorí sa živia tým, že blokujú procesy vyhlásených verejných obstarávaní," zdôraznila Behrová. Potom môže aj relatívne jednoduché obstarávanie trvať neúmerne dlho a napríklad pre malú obec stráca význam a spôsobuje dodatočné náklady.

Behrová tvrdí, že kým pri vytváraní výziev a schvaľovaní žiadostí sa snaží vláda a štátna správa urýchliť a zefektívniť celý proces, s verejným obstarávaním sa toho veľa nerobí. "Stačí, keby sa dôsledne využívali možnosti, ktoré ponúka platný zákon. Veľa obstarávaní sa dá realizovať centrálne. Je to transparentnejšie a je to lacnejšie, lebo sa nakupuje na jeden raz viac tovarov alebo služieb."

Ďalšou alternatívou môže byť vytváranie centrálnych kontraktačných autorít. "Napríklad v oblasti životného prostredia, ak niekto dokáže nakúpiť lacnejšie a výhodnejšie technológie na likvidáciu odpadu, mohol by sa stať ad hoc kontraktorom aj pre ostatných. Zákon to umožňuje," uzavrela Behrová.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
07. december 2025 21:32