StoryEditor

Biznis s autami začal v auguste padať

10.09.2009, 00:00

Tohtoročný august bol pre predajcov áut lepší ako vlani, no cítili, že pozitívne účinky šrotovného slabnú. Oproti mesiacom, keď vďaka štátnej prémii predaj kulminoval, sa teraz prepadol o tretinu. Podľa Združenia automobilového priemyslu sa zaregistrovalo 6,5 tisíca nových osobných vozidiel a vyčerpala sa necelá tisícka šrotovacích prémií. Zostalo ich ešte sedemtisíc. Ak je jedna z nich vaša, mali by ste sa s kúpou auta poponáhľať. Čakacie lehoty na niektoré modely sú totiž aj tri mesiace. Zhruba toľko času zostáva do konca roka. Dovtedy si auto musíte nielen objednať, ale aj prevziať. Ak tak neurobíte, štátna prémia prepadne.

Zo skladu za pár dní
Ak si vyberáte model zo skladu, veľké značky nemajú problém dodať vám ho do niekoľkých dní, či dokonca hodín. Problém však môže byť s netradičnými požiadavkami. Čakanie na nové auto sa predĺži, ak máte špeciálne nároky na výbavu alebo si kupujete auto z dovozu. "Ak si zákazník vyberie vozidlo z kórejskej produkcie, ktoré nie je na sklade, mal by si ho objednať čo najskôr, keďže čakacia lehota je tri až štyri mesiace,“ odporúča hovorkyňa Kia Motors Slovakia Silvia Tajbliková.
Podľa predajcov si preto treba čo najskôr zistiť, aké modely a v akom časovom horizonte sú dostupné.



Len do konca roka
Ak vám autopredajňa sľúbi, že objednaný model dodá do konca roka, mala by to aj splniť. V opačnom prípade jej hrozí, že štátnu dotáciu zaplatí namiesto ministerstva hospodárstva ona. "Ak to nestihne splniť do konca roka, nemôže si nárokovať na kompenzáciu od štátu,“ vysvetľuje hovorca rezortu Branislav Zvara. Pri kúpe auta cez šrotovné totiž klient platí predajcovi sumu zníženú o štátny príspevok. Ten si ho potom nárokuje na ministerstve hospodárstva. Po novom roku však už nepochodí, lebo štátne príspevky prestanú platiť.
Prémie, ktoré prepadnú, zostanú v štátnom rozpočte. Podľa rezortu financií to však veľa peňazí nebude. O ich prípadnom využití zatiaľ nehovorí.

Víťazom je Renault
Na slovenské šrotovné bude zrejme najlepšie spomínať spoločnosť Renault. Tej sa ako prvej v histórii podarilo v auguste zosadiť z prvého miesta Škodu. Bolo to však aj vďaka tomu, že francúzska firma plnila veľké množstvo objednávok z predchádzajúcich mesiacov. Na porovnanie, v marci a v apríli jej v trhovom rebríčku patrila tretia a piata priečka, v júni a júli sa posunula na druhú.
V dlhodobom meradle stále trhový líder, česká Škoda, sa v auguste prepadol zhruba o polovicu. "Ide o jednorazový výkyv v štatistike za jeden mesiac spôsobený mimoriadnymi opatreniami na oživenie trhu, ktoré zaviedli viaceré krajiny Európskej únie,“ konštatuje hovorkyňa ŠKODA Auto Slovensko Lucia Busquet.
Trhový podiel si mierne zvýšila aj francúzska značka Citroën, ktorá od januára do augusta predala 4,9 tisíca áut, o štyri stovky viac ako za rovnaké obdobie vlani. "Výsledky v počte registrácií napriek aktuálnej situácii, ovplyvnenej hospodárskou krízou, považujeme za veľmi priaznivé,“ hodnotí komunikačný riaditeľ Citroën Slovakia František Macho.

Biznis a rodina
Pozíciu jednotky si chce Škoda udržať najmä ponukou väčších áut. Na jeseň sa bude spoliehať na modely Octavia Business, Octavia Family, novú Škodu Yeti, ale aj na menšie auto Fabia Family.
Renault chce "zaútočiť“ predovšetkým na firemných klientov, lebo v segmente súkromných osôb očakáva pokles predaja. "Chceme využiť hlavne nový modelový rad Mégane, odpočet DPH bez deliacej mreže a výhodné podmienky financovania,“ avizuje hovorkyňa Renaultu Jana Rajcová.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
07. december 2025 16:52