Plán ozdravenia koľajových firiem, ktoré má priniesť prepúšťanie, sa zdrží. Ministerstvo dopravy ho chcelo pôvodne predložiť vláde do dnešného dňa, napokon to však urobí neskôr. Majú ho ešte totiž prebrať odborári, či zástupcovia samospráv. „Plán bude hotový tento týždeň, kedy ho chceme prerokovať aj so všetkými dotknutými subjektmi,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Nakoniec sa podľa zdroja blízkeho vláde môže pôvodný plán prepustiť 4-tisíc ľudí či zvýšiť cestovné o 5 percent, ešte zmierniť.
Do vlády do konca mesiaca
Nepopulárne opatrenie na železniciach zbrzdila ešte minulý týždeň premiérka Iveta Radičová. Tá znižovanie stavov podmienila schválením revitalizačného plánu ministerstva dopravy na rokovaní vlády. „Nič sa neodkladá. Minister dopravy predloží projekt na rokovanie vlády do konca januára,“ ubezpečoval hovorca premiérky Rado Baťo.
Ozdravný plán koľajových firiem chystá ministerstvo už dlhšie. Podniky ťažia nahromadené dlhy, trpia tiež prezamestnanosťou. Navrhli preto, že prepustia spoločne približne 4-tisíc zamestnancov. Celkovo na železniciach pracuje okolo 30-tisíc ľudí.
Odklad by zvýšil náklady
V prípade, že sa schválenie ozdravného plánu oddiali, manažéri niektorých podnikov varujú aj pred krachom. „Odkladanie ozdravenia bude pre Železničnú spoločnosť Cargo jednoznačne znamenať zvýšené finančné náklady,“ poznamenal hovorca nákladného prepravcu Cargo Martin Halanda. Len Cargo plánuje prepustiť dve tisícky z celkového počtu asi 10-tisíc zamestnancov.
Dlhy koľajových firiem časom narástli takmer na miliardu eur. Ich situáciu zhoršila aj hospodárska kríza, ktorá napríklad znížila prepravné výkony. Bývalá vláda premiéra Roberta Fica podporila nákladného prepravcu pôžičkou, ktorú teraz nevládze splácať. Štátny úver na preklenutie krízy čerpal aj správca infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky.

