Kto sa včera ráno pred šiestou hodinou prechádzal po novom termináli pražského letiska, mohol byť svedkom toho, ako cestovatelia prichádzajú o ilúzie a o letenky. V slnkom zaliatej hale sa totiž od piatej ráno dozvedali cestujúci spoločnosti Sky Europe, že dnes už so slovenskou firmou neodletia.
Pred zatvorenými pracoviskami Sky Europe tak o pol šiestej sedí španielsky pár, ktorý sa po týždni v Česku chcel vrátiť domov. Osireli aj odbavovacie priehradky a slogan firmy: "Nestojte na konci rady" dostal nový rozmer.
Jedno číslo, ktoré neexistuje
"Boli sme tu týždeň a dnes sme mali letieť. Vybrali sme si Sky Europe, pretože ako jediní leteli priamo k nám domov, do Alicante," hovorí ospalý chlapec Cayetano, za ktorým drieme jeho priateľka. A v tejto situácii nie sú sami. "Majú tu len jedno telefóne číslo, ale keď sme naň volali, zistili sme, že už neexistuje," tvrdia starší Česi, ktorí čakali v rade pred stánkom Českých aerolínií.
Vedenie slovenských aeroliniek tvrdilo, že všetci pasažieri boli o konci ich firmy informovaní. Desiatky ľudí, ktorí mali včera odletieť prvými letmi po šiestej ráno, to však videli inak. "Ešte večer sme sa pozerali na web Sky Europe a nikde nebola ani zmienka o tom, že by sme ráno neleteli. Nedostala som ani žiadny e-mail, tobôž aby mi niekto volal," hovorí mladá mamička, ktorá namiesto hľadania náhradného letu do Splitu išla domov aj so svojou štvorročnou dcérou.
Tabule len češtine
"Išla som tam aj tak len za kamarátkou a nemala som zaplatenú žiadnu dovolenku, tak asi prídem len o peniaze za letenku," dodáva s úsmevom.
Nečakaný nápor zažil aj informačný stánok pražského letiska. Za okienkom totiž vyvesili informácie o tom, že Sky Europe už nepoletí, aj s logom spoločnosti. Bohužiaľ, len v češtine. "Ako to, že nemáte žiadne informácie, veď tu máte logo firmy, s ktorou mám letieť, a let bol zrušený," rozčuľoval sa britský pasažier, ktorý zistil, že mu je letenka do Londýna s logom Sky Europe na nič. "Nechápem, prečo si ľudia kupujú letenky od firmy, ktorá je už pol roka v ochrane pred veriteľmi, takému prepravcovi predsa nemôžu veriť," tvrdí pani na druhej strane skla a jediná rada, ktorou zmäteným cestovateľom pomáha, je kúpiť si novú letenku od Českých aerolínií. Tato firma má jediná otvorené a navyše ako väčšina spoločností vyhlásila akciu na pomoc postihnutým turistom.
Drahá lacná dovolenka
V rade pred stánkom českého prepravcu sa tak hovorilo mnohými jazykmi. Problém však mali všetci rovnaký. Letenku s logom Sky Europe. Skupina ázijských cestovateľov márne hľadala na svojich notebookoch spoje tak, aby stihli nadväzujúci let v Londýne.
Krach aeroliniek tiež výrazne predražoval dovolenku. "Pred mesiacom som si kúpil letenky za šesťtisíc korún. Teraz som musel kúpiť nové za jedenásťtisíc. Ale už sme na dovolenku raz vyrazili, tak si ju predsa nenecháme pokaziť," tvrdí usmievavý Moravan, ktorý sa vybral s priateľkou do Španielska. "Dalo by sa to zvládnuť aj lacnejšie, no s mnohými prestupmi, ale v Alicante už máme pripravené auto," dodáva a v ruke máva novou letenkou od Iberie.
