Dokončenie diaľnice do Košíc sa môže znova oddialiť. Po tom, čo štát zrušil výstavbu D-jednotky ako súkromnej diaľnice sa mu nedarí napredovať ani vo vlastnej réžii. Vypísal zatiaľ len dva tendre na úseky okolo Levoče za 360 miliónov eur a aj tie mu stoja. Zablokovali ich námietky stavbárov.
Problém má Doprastav
Firma Doprastav totiž tvrdí, že podmienky zákaziek sú nastavené zle. "Podľa nášho názoru v tendroch boli stanovené viaceré neprijateľné podmienky, ktoré neumožnia seriózne vypracovanie ponúk,“ povedal HN generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský.
Pôvodne sa mali obálky s ponukami otvárať už vo februári a úseky mali byť hotové koncom roka 2013. Ak však Úrad pre verejné obstarávanie výhrady uzná, tender sa bude musieť vypísať nanovo.
Figeľ sa teší
Rezort dopravy zatiaľ odsunutie termínu nepotvrdzuje, teší sa z toho, že námietky má len jedna firma. "Ministerstvo dopravy urobilo všetko pre to, aby tender bol maximálne transparentný,“ uviedol hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Podľa Doprastavu neprijateľné podmienky "neumožnia seriózne vypracovanie ponúk, ich následné vyhodnotenie a počas realizácie projektu celkové korektné riadenie zmluvných záväzkov s víťazom súťaže.“ Svoje výhrady firma bližšie nevysvetlila. Podľa zdroja HN smerujú sťažnosti Doprastavu k zámernému zdržiavaniu tendra.
"O podaných námietkach rozhodneme v zákonom ustanovenej lehote,“ poznamenal hovorca úradu Branislav Zvara. Lehota je 30 dní.
Doprastav bol súčasťou konzorcia, ktoré malo postaviť 75 kilometrový úsek severnej D1 ako PPP projekt - teda projekt verejno súkromného partnerstva.
V réžii NDS
Spolu s Doprastavom o biznis za 360 miliónov eur bez DPH súťaží napríklad aj Skanska. "Podklady tejto súťaže sme si vyzdvihli a momentálne spracúvame ponuku,“ potvrdila hovorkyňa Skansky Magdaléna Dobišová. O tom, kto uspeje, rozhodne najnižšia ponúknutá cena. Ak sa obstarávanie uskutoční optimálnym spôsobom, zmluvy s víťazmi by mala Národná diaľničná spoločnosť podpísať v máji.
Chýba 100 kilometrov
Na diaľnici medzi Bratislavou a Košicami chýba dobudovať viac ako 100 kilometrov cesty. Bývalá vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) ju pôvodne chcela dokončiť s výnimkou technicky náročných úsekov s tunelmi do roku 2010. Práce mala urýchliť spolupráca so súkromnými firmami v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva. Tie však pozdržala kríza a neskôr od nich definitívne upustil nový minister Figeľ, ktorý chce diaľnice stavať lacnejšie. S dostavaním D1 počíta okolo roku 2016.
Okrem úsekov D1 medzi Dubnou Skalou a Prešovom sa mali súkromníci postarať aj o výstavbu, prevádzku a údržbu diaľnice v okolí Žiliny a Martina. Štát im mal dielo a služby s ním spojené dlhodobo splácať. Naplánované PPP projekty by ročne zaťažili štátny rozpočet splátkami v hodnote stoviek miliónov eur. Jediný takýto zámer sa naplno rozbehol v prípade výstavby približne 50 chýbajúcich kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.

