StoryEditor

Strojárstvo -- najsilnejšie priemyselné odvetvie

14.09.2009, 00:00

tabuľka

Vývoj slovenského strojárstva na rok 2009 bude ovplyvnený vývojom automobilového priemyslu vo svete, na ktorý je náš automobilový priemysel výrazne exportne nadviazaný. Podobne sa bude odvíjať situácia v dodávateľskom sektore, ktorý tvoria podniky z rôznych priemyselných odvetví.
Podľa Európskej asociácie automobilových výrobcov (ACEA) sa počet nových registrácií osobných automobilov na európskom trhu za
prvý štvrťrok 2009 prepadol o 17,2 percenta, čo predstavuje 3 439 720 registrácií v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2008 (4 154 778 registrácií). Západná Európa sa prepadla v registrácii nových osobných automobilov v marci o 8 percent oproti roku 2008. V Nemecku zaznamenal trh nárast o 39,9 percenta vďaka vládnej podpore (šrotovné), vo Francúzsku bol zaznamenaný rast o 8 percent a v Taliansku o 0,2 percenta.
K výraznému poklesu došlo vo Veľkej Británii (o 30,5 percenta) a v Španielsku (o 38,7 percenta). V nových členských štátoch bolo v marci zaregistrovaných o 25,4 percenta menej automobilov než vlani. Poľsko zaznamenalo rast o 2,5 percenta, ČR o 0,9 percenta. Slovensko zaznamenalo silný nárast o 18,2 percenta vďaka vládnej podpore v podobe šrotovného.
Podľa marcového odhadu spoločnosti CSM Worldwide sa rok 2009 bude niesť v znamení výrazného poklesu výroby ľahkých vozidiel. V Európe sa očakáva ich pokles o 22,6 percenta, v regióne Japonsko a Kórea spolu o 25,7 percenta, v Severnej Amerike o 35,5 percenta, v Južnej Amerike o 8,5 percenta, v Južnej Ázii o 10,4 percenta. Jediný rastový región by mal byť Čína+Taiwan o 6,6 percenta.
O negatívnych vplyvoch globálnej hospodárskej krízy na slovenský priemysel svedčia aj údaje Štatistického úradu za rok 2009, kde možno vidieť pokles priemyselnej produkcie na Slovensku. Tento trend sa bude vyvíjať po celý rok pri porovnaniach s rokom 2008:
Strojársky priemysel patrí medzi najsilnejšie odvetvia na Slovensku, avšak v roku 2009 sa očakáva pokles výroby približne o 20 percent.
V niektorých strojárskych sektoroch sa nepredpokladá taký silný dosah hospodárskej krízy ako v automobilovom priemysle. Menej postihnuté krízou by mali byť sektory súvisiace energetikou alebo výrobou potravinárskych strojov a zariadení.
Jednou z alternatív pri hľadaní riešení ako odolávať vplyvom hospodárskej krízy je spájanie podnikov do klastrov a sietí. Tento trend je výrazný najmä v západných krajinách, ako je napr. Rakúsko, Nemecko, Francúzsko, Švédsko, Írsko, USA a ďalšie. Význam týchto klastrových a sieťových iniciatív stúpa najmä s rastúcim počtom zoskupených firiem, či už na regionálnej alebo teritoriálnej úrovni.
Veľkou výhodou firiem v klastroch a sieťach je dostupnosť nových informácií, vytvorenie nových kontaktov (networking), spoločné hľadanie riešení problémov v podnikoch, prepojenia na iné klastre a siete v zahraničí. Tým sa zvyšuje možnosť a potenciál pre nové trhy a odbyt, pre spoločný marketing, vzdelávanie a mnohé iné aktivity, ktoré sú veľkým prínosom pre priemyselné podniky. Na Slovensku je niekoľko klastrov. V oblasti priemyslu boli založené dva klastre, a to:
-- 1. slovenský strojársky klaster (1SSK) -- založený 17. septembra 2008. Založil ho Banskobystrický samosprávny kraj, 10 strojárskych firiem, 1 výskumno-vývojová firma, 1 konzultačná firma, 8 stredných škôl so strojárskym zameraním a Technická univerzita vo Zvolene.
-- Automobilový klaster -- západné Slovensko -- založený 23. novembra 2007 Trnavským samosprávnym krajom a mestom Trnava. Klaster v oblasti automobilového priemyslu na západnom Slovensku má potenciál byť pilotným projektom a nasledovaniahodným príkladom aj pre iné oblasti slovenskej ekonomiky.
Jednou z foriem zvyšovania úrovne a kvality strojárstva na Slovensku je aj možnosť získavania finančných prostriedkov na výskum, vývoj, inovácie a vzdelávanie. Oblasťou získavania finančných prostriedkov na vysokoinovatívne projekty sú štrukturálne fondy.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
07. december 2025 23:07