Spoločnosť tak obhájila prvenstvo z rokov 2009 a 2008. Rebríček prvej desiatky najlepšie zarábajúcich cestovných kancelárií dokazuje, že rok 2010 bol pre mnohé z nich malým vzkriesením. V krízovom roku 2009 totiž takmer všetky dosiahli výrazný prepad tržieb. Minulý rok im však prial. Niektorým sa z hľadiska veľkosti tržieb podarilo prekonať aj predkrízový rok 2008.
Jednotka robí česť svojmu menu
Satur Travel, najúspešnejšia cestovná kancelária z hľadiska tržieb na Slovensku, si zrejme zobrala príklad zo svojho mena. Satur totiž znamená v latinčine bohatý, prípadne hojný. A rok 2010 bol pre spoločnosť presne taký, dokonca bol najlepší za minimálne posledných 10 rokov. Viac ako 45 miliónov na tržbách, ich medziročný rast na úrovni 37,5 percenta, sa totiž nedá nazvať inak ako hojnosťou. „Správne sme odhadli, čo nás v roku 2010 čaká, a tomu sme prispôsobili nové produkty a aj úsporné opatrenia. Pre nás je podstatné, že náš podiel na trhu sa zvýšil,“ vysvetľuje Eleonóra Fedorová, riaditeľka cestovnej kancelárie Satur Travel. V minulom roku zaradila spoločnosť do svojej ponuky výletné plavby, v tomto roku pribudli aj poznávacie zájazdy do exotických krajín.
„Sova“ je stále úspešná
Cestovná kancelária Bubo je na slovenskom trhu svojím spôsobom unikátna. Na prvý pohľad je to zameranie na inú klientelu. Ponúkajú najmä aktívne dovolenky. „Takú dovolenku si ľudia viac užijú. Klasických zájazdov so zľavami a last minutov je trh presýtený. My navyše našim klientom ponúkame bonusové zájazdy, ktoré majú prakticky zadarmo,“ vraví Pavel Fellner, obchodný riaditeľ Bubo travel agency. Zaujímavý je však najmä pohľad na tržby. Ich veľkosť rastie až na pár malých odchýlok takmer nepretržite. V krízovom roku 2009, keď sa konkurencia musela vyrovnať aj s polovičnými prepadmi, zaznamenala spoločnosť len trojpercentný pokles tržieb. „Ak hovoríme o najväčšom biznise, tak to bolo niekoľko veľkých firemných zájazdov v rokoch 2010 a 2011,“ dodáva Fellner.
Najprv –60 %, potom +93 %
V minulom roku sa darilo aj zrejme najväčšej obeti roku 2009, spoločnosti Tip Travel. V krízovom roku spadli jej tržby takmer o 60 percent na 10 miliónov eur. Vlani sa však pozviechala a medziročne svoj príjem takmer zdvojnásobila. „Šesťdesiatpercentný prepad pôsobí hrozivo, reálne však pre nás nebol katastrofou, boli sme dobre pripravení. Minuloročná sezóna bola prirodzeným návratom k normálu,“ vysvetľuje Juraj Vitko, riaditeľ cestovnej kancelárie Tip Travel. Hlavnú zásluhu na výsledkoch mala podľa spoločnosti upravená ponuka zájazdov, ktorá oslovila viac klientov.
Zámerný pokles tržieb
Jedinou spoločnosťou z najlepšej desiatky cestovných kancelárií, ktorej vlani pokles tržieb pokračoval, bola rebríčková päťka, Hydrotour. Samotná firma to za problém nepovažuje, nižšie tržby si vlastne naplánovala. „Prispôsobili sme produkt požiadavkám trhu. Znížili sme nákladovú, a teda aj predajnú priemernú cenu. Prioritou bol pre nás nárast počtu klientov a tento plán sa nám podarilo splniť,“ vysvetľuje Juraj Sliacky, obchodný riaditeľ Hydrotour.