StoryEditor

Coffee&Co končí. Kaviarne sú v konkurze

12.12.2012, 23:00

Jedna z najväčších sietí kaviarní na Slovensku končí. Spoločnosť Coffee&Co sa ocitla v konkurze. Ešte pred rokom pritom plánovala otvárať päť nových kaviarní, dnes bude všetky zatvárať. "Expanzia siete môže byť síce liekom z krízy a prepadajúcich sa tržieb, ale nie vždy bude záchranou," konštatuje analytik Home Credit Michal Kozub. To sa potvrdilo aj v prípade kaviarenskej značky s dlhoročnou tradíciou na trhu.

Dobrý začiatok
Prvá kaviareň Coffee&Co vznikla ešte v roku 2001 na Panónskej ceste v Bratislave. Rakúsky podnikateľ Richard Lanczmann z nej v priebehu rokov vybudoval sieť 31 kaviarní na Slovensku a v Česku. Značka sa usilovala aj o prienik na maďarský trh, z ktorého sa však v čase krízy stiahla. Coffee&Co používala vlastnú zmes kávy, ktorá pochádzala z Kostariky, Guatemaly, Nikaraguy a Indie. Zákazníkom navyše ponúkala pekárenské výrobky, ktoré vyrábala vo vlastnej pekárni v Modre.

Firma rakúskeho podnikateľa Restaurant System & Management sa však vo februári 2010 dostala do konkurzu. No ešte predtým previedla podiel vo fungujúcom Coffee&Co na spoločnosť Summer Garden Enterprises. Za tou mali stáť americkí investori, ktorí jej zriadili sídlo v daňovom raji na Britských Panenských ostrovoch.
Kaviarenská značka v tom období vkladala do nových investícií dôveru a chystala sa na veľké ozdravenie. "Vylúčenie značky Coffee&Co z konkurzu dáva nám a našim zamestnancom istotu stability a zároveň pre našu spoločnosť znamená, že môžeme ďalej intenzívne pracovať na jej rozvoji, posilňovaní a ďalšom budovaní siete," povedal vtedy pre HN Tibor Végh, generálny riaditeľ spoločnosti a v súčasnosti aj jej konateľ.

Zlý koniec
Plány sa však firme napokon nepodarili a teraz sa v konkurze ocitla samotná Coffee&Co. Spoločnosť na naše otázky nereagovala. Analytici však našli viacero dôvodov na jej neúspech. "Táto značka nie je v tých najväčších nákupných centrách, kde sú ľudia schopní stráviť celé popoludnie alebo deň. S klesajúcim časom stráveným v centre mesta klesá aj záujem o občerstvenie tohto typu kaviarní," tvrdí Michal Kozub.

Kaviarne doplatili aj na zlú situáciu v reštauračnom sektore. "Tržby sú nižšie ako režijné náklady. Zákazníci menej míňajú a dobre si rozmyslia, kam investujú svoje financie," konštatuje analytik agentúry prieskumu trhu Terno Ľubomír Drahovský. Do tretice, kaviareň neprejavila dostatočnú schopnosť odlíšiť sa od svojej konkurencie. Po 11 rokoch fungovania Coffee&Co je teda na rade konkurz. "Veritelia majú 45 dní na prihlásenie pohľadávok do konkurzu," vysvetľuje Peter Bartošík, partner advokátskej kancelárie B&S Legal.

Neistá budúcnosť
Podľa nemenovaného zdroja HN by ziskové pobočky značky mali byť zachované, avšak rebrandované. Analytici v tom nevidia problém. "Vo svete existuje mnoho veľkých sietí kaviarní, ktoré by chceli expandovať ďalej do iných krajín, a preto nie je problém nahradiť jednu sieť inou," konštatuje Michal Kozub.

Nezachránia sa však všetky pobočky. "O prácu príde okolo 80 ľudí," hovorí zdroj zvnútra podniku. Tí podľa právnika môžu využiť garančný fond. "Navyše môžu žiadať mzdu za odpracované dni v decembri prihlásením pohľadávok do konkurzu," dodáva Peter Bartošík.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 18:07