„Plánujem minúť dosť veľa peňazí. Najmä na nejakú dobrú techniku,“ hovorí Lev Ivogin z Petrohradu počas potuliek bratislavským Starým Mestom. Nákupy u nás si najviac užívajú práve jeho krajania. Napriek tomu, že Rusi utrácajú nemalé peniaze, nenakupujú bez rozmýšľania. Po návrate domov totiž žiadajú o vrátenie daní. „Túto službu vo veľkej miere využívajú turisti z krajín bývalého Sovietskeho zväzu, predovšetkým však z Ruska. V poslednom čase sa tiež zvyšuje množstvo turistov z Číny,“ potvrdzuje PR manažér spoločnosti Alza.cz Karel Drda.
Rusi aj Číňania
Zahraniční turisti spoza hraníc Európskej únie, ktorí v jednom obchode utratia viac ako 170 eur, môžu požiadať o vrátenie DPH zo zakúpeného tovaru. Podľa štatistík sprostredkovateľskej spoločnosti Global Blue takzvaný tax free shopping u nás v uplynulom roku využila najviac práve ruská klientela. Za ňou nasledujú Číňania, Američania, Ukrajinci a návštevníci z Hongkongu. Pri ich nákupoch nejde o nízke sumy. „Zahraničný turista utratil za transakcie počas tax free shoppingu priemerne 570 eur. V roku 2011 to bolo 475 eur,“ hovorí senior manažérka pre komunikáciu Global Blue Marie Bergfelt.
Záujem narastá
Narastajúci záujem o takýto druh nakupovania potvrdzujú aj samotní obchodníci. „Medziročný nárast tržieb za nákup šperkov cudzincami je na úrovni 12 percent,“ konštatuje marketingová manažérka Alo jewelry Světlana Pospíšilová. Dodáva, že priemerná cena, ktorú zahraniční turisti u nás utratia, sa pohybuje okolo dvetisíc eur a o vrátenie daní preto majú záujem.
Práve táto možnosť turistov podnecuje na ďalšie nakupovanie. „Výhodou nákupu formou tax free je výrazne nižšia cena. Pri nákupe totiž ľudia neplatia, resp. dostanú späť daň z pridanej hodnoty. Pre predajcov to má tiež svoje výhody. O svoju obchodnú maržu neprídu, navyše ľudia, ktorí takto nakupujú, majú tendenciu míňať viac,“ myslí si analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. A utrácajú dokonca viac ako domáci. „Tržby z týchto cudzincov sú výrazne vyššie než u Čechov a Slovákov – priemerná tržba presahuje aj 10-tisíc českých korún,“ prezrádza Karel Drda, ktorý zároveň dodáva, že v predajni zaznamenali 50-percentný nárast takýchto nákupov.
Nový cieľ cesty sa však nekoná
„Neprišiel som tu nakupovať, takže túto možnosť asi nevyužijem,“ uvádza Wong zo Singapuru pri prechádzke bratislavským Starým Mestom. Napriek tomu, že ide o stúpajúcu tendenciu, nákupnou destináciou sa pre turistov spoza hraníc Európskej únie pravdepodobne nestaneme. „Slovensko je dosť malý trh tax free shoppingu,“ potvrdzuje Marie Bergfelt. Návštevníci k nám totiž prichádzajú z úplne iných dôvodov.
„Turisti nejazdia na Slovensko primárne za nákupmi, ale za prírodou a horami. Preto tax free shopping nie je kľúčovou vecou a tou hlavnou konkurenčnou výhodou. Napriek tomu pre niektorých, najmä bohatších turistov, je to zaujímavá možnosť nákupu,“ konštatuje Michal Kozub. Navyše pre to, aby sa Slovensko stalo aj nákupnou destináciou, sa ani žiadne kroky nepodnikajú. „Slovenská agentúra pre cestovný ruch sa touto oblasťou cestovného ruchu nezaoberá,“ priznáva hovorca SACR Martin Šebesta.