StoryEditor

Nemci končia s diaľnicami zadarmo. Zaplatíme si desiatky eur

02.11.2014, 23:00

Koniec bezplatných diaľnic v Nemecku. Takýto odkaz priniesla zahraničným vodičom nemecká vláda, ktorá minulý týždeň predstavila nový zákon o mýtnom systéme pre cudzincov. Ten ráta so spoplatnením rýchlostných ciest pre osobné automobily až do výšky 130 eur ročne, v závislosti od výkonu vozidla.

Kým dosiaľ za nemecké diaľnice platili iba zahraničné kamióny, od roku 2016 si pravdepodobne priplatia aj ostatní. Týkať sa to má i Slovákov, ktorí sa rozhodnú využiť nemecké diaľnice. „Viac zaplatia dovolenkári, ktorí cestujú cez Nemecko, ale aj menší podnikatelia, ktorí využívajú ľahšie vozidlá,“ hovorí pre HN Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.

Zvýšenie cien

Za nákladnú dopravu od 12 ton sa v Nemecku mýto platilo aj doteraz, a to podľa počtu prejdených kilometrov. Ľahšie vozidlá, autobusy či cirkusové nákladiaky mali výnimku. To sa však už o niečo vyše roka má zmeniť. „Ak návrh začne platiť aj pre autobusy, tak sa nám určite zdvihnú náklady. Tie budeme musieť následne premietnuť do ceny pre klientov,“ konštatuje pre HN Darina Mosná, konateľka spoločnosti Renar Slovakia. Firma zabezpečuje osobnú, autobusovú i mikrobusovú prepravu pre firmy a do Nemecka jazdí raz aj viackrát do mesiaca.

Náklady sa jednoznačne zvýšia aj podľa ďalších spoločností. Tvrdia však, že nemusí ísť o závratnú sumu. „Do cien sa to premietne iba minimálne,“ uvádza Milan Turkovič z Autodopravy Turek.

Sila dôsledkov závisí totiž aj od toho, koľko firma v krajine prejazdí. „Ak chodíte často a najazdíte tam 10-tisíc kilometrov, tak to nie je až taká horibilná suma. Samozrejme, keby ste šli do Nemecka za rok iba raz, bol by to väčší zásah,“ tvrdí Ľudovít Andrássy, spolumajiteľ spoločnosti L+L autobusová doprava.

Bez obchádzky

Napriek zvyšovaniu nákladov však spoločnosti neuvažujú o tom, že by diaľnice vymenili za iné cesty či dokonca susedné krajiny. „Určite budeme aj naďalej využívať nemecké diaľnice, keďže ich obchádzanie by predĺžilo čas i znížilo komfort pre zákazníkov,“ pokračuje Darina Mosná s tým, že menšie firmy možno po takomto riešení siahnu.

Nemecko je podľa hovorkyne spoločnosti Slovak Lines Evy Vozárovej ako konečná či tranzitná destinácia nenahraditeľné. „V iných krajinách sa mýto platí už dnes,“ dodáva Vozárová, podľa ktorej bude firma hľadať cesty, ako nezvyšovať cestovné.

Experti napriek tomu hovoria o negatívnych dosahoch. „Zavedenie časovej platby za nemecké diaľnice bude určite výraznou záťažou pre šoférov z okolitých krajín. Zatiaľ čo u nemeckých šoférov vláda stále diskutuje o možnosti kompenzácie poplatku v diaľničnej dani, zahraniční môžu počítať s ďalšími nákladmi pri svojich cestách Európou,“ tvrdí dopravný expert Karel Feix.

To, či si budú vodiči vyberať alternatívy, závisí od viacerých faktorov. „Dnešné navigačné systémy už počítajú s cenou za diaľnice. Ak ich mýto bude nastavené príliš vysoko, tak všetky navigačné systémy odporučia vodičom obísť Nemecko. Keď však bude nastavené primerane, tak budú tieto diaľnice aj naďalej využívať,“ hovorí dopravný expert Jozef Drahovský.

Nespokojný Brusel

Bruselu sa nepáči predovšetkým to, že platiť by mali iba cudzinci. „Európska komisia podporuje princíp, na základe ktorého by tí, čo cesty využívajú, mali za používanie ciest aj platiť. Vodičov v Európe však nemožno diskriminovať na základe pôvodu. Či ste Nemec, Talian, Rakúšan alebo Slovák, za používanie tej istej diaľnice v Nemecku, vo Francúzsku či v Grécku by ste mali platiť rovnako,“ hovorí Andrej Králik zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Vláda Angely Merkelovej však toto rozhodnutie obhajuje. „V záujme zachovania vysokej úrovne nemeckej sieťovej infraštruktúry a vyrovnania s očakávaným nárastom dopravy musíme investovať do ochrany, ako aj do výstavby ciest, oveľa viac,“ odkázalo pre HN nemecké ministerstvo dopravy, ktoré si od mýta sľubuje 700 miliónov eur ročne.

 

 

01 - Modified: 2006-12-07 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rozpočet ide fo finále
01 - Modified: 2022-12-02 18:30:00 - Feat.: - Title: Na trate smerujú modernizované vlaky. Kde budú premávať a kto má nárok na zľavy? 02 - Modified: 2022-11-30 12:49:38 - Feat.: - Title: Strašiak áut menom Euro 7 cieli na emisie pneumatík. Pribudne do výbavy „vysávač“? 03 - Modified: 2022-11-25 23:00:00 - Feat.: - Title: Vodičák v smartfóne aj na Slovensku? Naši susedia ho už úspešne zaviedli v aplikácii 04 - Modified: 2022-11-17 10:33:01 - Feat.: - Title: Veľa áut so „spaľovákom“ Euro 7 zastaví už na najbližšej emisnej kontrole, tvrdia experti 05 - Modified: 2022-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Trendom v logistike je zabezpečiť všetko pod jednou strechou
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. december 2022 20:19