Značka Coca-Cola stratila svoje prvenstvo medzi najhodnotnejšími značkami po trinástich rokoch. V čom vidíte príčinu?
Coca-Cola v troch kľúčových hodnotiacich kritériách medziročne stagnovala. Zvýšila hodnotu iba o dve percentá. Apple a Google však zaznamenali rapídne zlepšenie.
Čo teda rozhoduje?
V prvom rade finančný výkon, vplyv značky na rozhodovanie zákazníka a sila značky. To znamená, či je schopná generovať prémiovú cenu a budúce príjmy.
Ako teda Apple a Google porazili Coca-Colu?
Apple aj Google zaznamenali vyšší rast ziskovosti v porovnaní s Coca-Colou. Dynamickejšie rástol vplyv ich značky na voľbu pri kúpe produktu na úkor ostatných faktorov, ako cena, vlastnosti, dostupnosť a podobne. Tým pádom sa zvyšovala ich prestíž, čo pomáha vytvárať lojalitu medzi zákazníkmi a dokáže generovať dopyt a ziskovosť v budúcnosti.
Majú tieto značky šancu uspieť v rebríčku aj nabudúce?
Obe firmy kladú dôraz na inovácie a vedia predvídať, čo by mohlo byť hitom v budúcnosti. Súčasne rozširujú pole pôsobnosti. Napríklad v prípade Googlu už nejde len o vyhľadávanie, ale aj o Google okuliare, Android, mapy či autá bez vodiča. Ich produkty v podstate výrazne zjednodušujú spôsob života ľudí na celom svete. To prispieva k rastu hodnoty ich značky.
Technologický sektor celkovo zaznamenal vysoký rast hodnoty značiek, jedným z top lídrov v raste je aj Amazon, hoci pred pár rokmi to s ním nevyzeralo dobre.
Amazonu pomáha, že je lídrom v inováciách v internetovom predaji. Rozšíril služby na špeciálnu predajňu aplikácií pre zariadenia používajúce Android od Google. Expandoval do nových oblastí, ako 3 D smartfóny, TV set-top-boxy či služba doručenia ovocia a zeleniny v deň objednania.
Je to podľa vás trend, alebo iba úspešný rok?
Ak očakávame, že trh s online obchodmi by sa do roku 2016 mohol zdvojnásobiť, zákazníci budú s Amazonom prichádzať čoraz viac do kontaktu. Malo by to prispieť k ďalšiemu rastu hodnoty značky.