Peter Ťapák, Košický samosprávny kraj
Slovensko a ministerstvo hospodárstva potrebuje mať sektorové stratégie. Majú ju Česi, Poliaci, Maďari aj arabské krajiny. Košice majú aj iný veľký potenciál, a to medicínu a biomedicínu. Nemala by SARIO propagovať aj tieto oblasti?
Róbert Šimončič:
Česká republika má Czech Trade a Czech Invest a v porovnaní so SARIO mali o 11-krát vyšší rozpočet ako SARIO. Akákoľvek propagácia krajiny, to sú peniaze, ktoré treba nájsť. Snažíme sa, aby sme aj budúci rok mali dostatočný rozpočet, ale s tým, čo máme, sme schopní robiť PR len do určitej miery. Dokonca Bulharsko má väčšie zdroje.
Oto Hudec, Ekonomická fakulta Technickej univerzity
Pred 10 rokmi sa s Košicami udiali veľké zmeny. Čo bude o ďalších desať rokov?
Marian Bodi:
Myslím si, že je veľmi dôležité viesť kontinuálny dialóg medzi podnikmi a školami. Trend, ktorý vidíme, a to napríklad pri koncentrácii do centier zdieľaných služieb, už pár rokov prebieha. Firmy sa na to chytajú. Už nehovoríme o veľkých firmách, ale sú to aj menšie firmy. Tie podnikajú len v rámci strednej Európy a V4, aby skoncentrovali podporné činnosti, aby to bolo robustnejšie, sofistikovanejšie.
Martin Džorb, T-Systems
Chýbajú nám mäkké zručnosti. Dualita znamená, že budeme učiť aj tieto zručnosti. Teda, že vysvetlíme zákazníkovi, že mu spadla služba a nefunguje mu napríklad tok smerom na burzu.
Róbert Šimončič:
Presne tak. Tie zručnosti musia začať úplne od začiatku. Môj synovec chodil jeden rok do školy v zahraničí a ako šesťročný musel presvedčiť ľudí o svojej téme. My sedíme za tou lavicou a počúvame najmúdrejšieho učiteľa. Na vysokej škole tieto zručnosti učiť je veľmi neskoro.