StoryEditor

Punc Deutsche Bahn pošle firmu na Západ

12.12.2013, 23:05
Analýza

Hneď, ako si na svoje výrobky nalepí značku Made in Germany, naberie na hodnote celé impérium Alexeja Beljajeva. Zhodujú sa na tom odborníci, hodnotiaci motívy Tatravagónky kúpiť nemeckú firmu DB Wagonbau Niesky. „Hlavnými motívmi budú vzťahy s Deutsche Bahn, značka nemeckého výrobcu, nemecké certifikáty či know-how,“ hovorí partner KPMG Ľuboš Vančo. Nemecko je dlhodobo vnímané ako líder vo všetkých oblastiach strojárstva. Pre Tatravagónku a jej majiteľa to teda môže po východoeurópskych akvizíciách znamenať rozvoj obchodu so Západom.

Drahá, ale kvalitná

Kľúčom k úspechu nemeckých strojárskych firiem je značka kvality, ale aj diverzifikácia exportu tak, že dokážu vďaka svojej polohe pokrývať prípadné výpadky na niektorých trhoch. Práve to bude chcieť Alexej Beljajev a Tatravagónka využiť. Východoeurópsky trh je zaplnený a preto firmy hľadajú nové odbytiská. Najlepšou formou expanzie nie je len samotný export, ale aj kúpa firiem. Hoci nie je suma, ktorú Tatravagónka za DB Wagonbau Niesky zaplatí, známa, možno predpokladať, že bude vyššia ako za slovenské ekvivalenty. Tu netreba zabúdať ani na drahú pracovnú silu. Analytici v tom však problém nevidia. „Vo všeobecnosti je lepšie kúpiť dobrú firmu s dobrým potenciálom za férovú cenu, ako kolabujúcu za nízku cenu a potom sa trápiť,“ pokračuje Ľuboš Vančo.

Nové výrobky

Podľa odborníkov však do úvahy pripadajú aj ďalšie scenáre. Nemecká firma môže pre Tatravagónku v konečnom dôsledku znamenať iba značku. „Nový majiteľ môže preniesť výrobu na Slovensko a ďalej vystupovať ako nemecký výrobca. To môže viesť k vyššej ziskovosti a lepšiemu využitiu kapacít,“ načrtáva možný vývoj Igor Mesenský, partner TPA Horwath.

Ťahákom obchodu môže byť aj iný sortiment vagónov, ako vyrába Tatravagónka. Základným rozdielom je šírka podvozka. V západnej Európe sa totiž používajú užšie koľaje ako na východe, kam Tatravagónka väčšinou predáva. „Firma sa dosiaľ zameriavala na dodávky do Ruska a kúpa nemeckej spoločnosti by jej mohla dopomôcť k rozšíreniu pôsobnosti na ďalšie trhy,“ súhlasí Jiří Šimara, analytik Cyrrusu.

Slovensko pod palcom

Na domácom trhu ovláda Alexej Beljajev celý železničiarsky cyklus. Tatravagónka s 1200 zamestnancami vyrába vlakové vozne. Spoločnosť Železničné opravovne a strojárne Zvolen so 600 pracovníkmi sa zas venuje opravám a modernizácii železničiarskej techniky. Ďalšia firma, za ktorou stojí Alexej Beljajev, Express Slovakia vozne prenajíma železničným dopravcom a prepravcom. Spolupráca napríklad s Cargom z nej robí aj najziskovejšiu firmu železničného impéria. Podľa agentúry SIMS zinkasovala v roku 2012 tržby vo výške 215 miliónov eur.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 02:04