StoryEditor

Cesta do Košíc sa skráti o hodinu

18.07.2013, 00:00
Rezort dopravy plánuje do roku 2018 zrekonštruovať väčšinu hlavnej trate.

 Namiesto piatich hodín len štyri. Takto by mohli Slováci cestovať medzi Bratislavou a Košicami už do piatich rokov. So skrátením času ráta ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD). Ten v rámci Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry chce totiž u nás zrekonštruovať väčšinu hlavnej trate už do roku 2018. Je to pritom o dva roky skôr, ako sa pôvodne plánovalo. „IC vlakom by mohla cesta oproti súčasnosti trvať zhruba štyri hodiny,“ odhadol pre HN bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Ambiciózny plán
Okrem zrýchlenia by modernizácia trate mala priniesť väčšiu bezpečnosť. Na to poukazuje analytik Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek. Podľa neho rekonštrukcia bude pre prepravné spoločnosti prínosom v tom, že im klesnú náklady. Oproti súčasnosti vlaky nebudú musieť toľko brzdiť. Teraz napríklad musia pred tunelmi veľmi znižovať rýchlosť.

Ako však hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý tiež radil premiérke Ivete Radičovej v doprave, ide o ambiciózny plán rezortu dopravy. „Ak to bude do roku 2020, tak chvalabohu za to. Je to totiž posledná šanca, ako využiť eurofondy,“ vraví. Štátne Železnice Slovenskej republiky pritom včera nespresnili, ako sa im podarilo pôvodný plán skresať o dva roky. Ich hovorkyňa Martina Pavliková odpovede prisľúbila až dnes.

Rezort dopravy odhaduje, že modernizácia hlavnej trate do roku 2020 bude stáť takmer dve miliardy eur. Väčšinu z tých peňazí má zaplatiť Európska komisia. Na tieto peniaze sa začínajú tešiť aj stavbári. Podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Slovensko Zsolta Lukáča, firmy dostanú priestor nielen v stavbárskom, ale aj elektrotechnickom priemysle.

Koľko však reálne dostaneme, nie je jasné. Počiatkov rezort chce totiž od Bruselu celkovo na dopravu viac ako 3,8 miliardy eur. „Rokovania medzi komisiou a slovenskými orgánmi ešte stále prebiehajú,“ uviedol šéf tlačového odboru Zastúpenia Európskej komisie u nás Andrej Králik.

V Česku na viac
Ak by sa zrekonštruovala celá železničná trať na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, cesta by mohla byť ešte kratšia – a to takmer o trištvrte hodinu. Celú trasu štát pritom musí zmodernizovať do roku 2030. Ale momentálne termín začatia opravy trate medzi Žilinou a Liptovským Mikulášom či na východe Slovenska nie je známy. Štát chce najprv aktualizovať štúdiu uskutočniteľnosti a následne urobiť projektovú dokumentáciu. „Prednosť pri realizácii majú úseky, kde bolo na základe štúdie realizovateľnosti identifikované optimálne technické riešenie a kde je vypracovaná projektová dokumentácia,“ vraví hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Kým Slovensko ešte stále opravuje svoju hlavnú železničnú trať na 160-kilometrovú rýchlosť, v susednom Česku uvažujú inak. Niektoré trate tam totiž chcú modernizovať až na 200 kilometrov za hodinu. Podľa Kóňu, ak by Slovensko na to pristúpilo, stálo by ho to viac peňazí ako teraz.





01 - Modified: 2004-11-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Elektronická verejná správa vo Švédsku 02 - Modified: 2016-02-12 09:45:51 - Feat.: 0 - Title: Riadenie výkonnosti a efektívnosti organizácií
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. júl 2022 04:05