Ak odstránime dve toalety, znížime ceny leteniek o päť percent. Verím, že nárastom počtu lietadiel sa vrátia aj letenky za jedno euro, presviedča Micheal O'Leary.
Prečo ste sa pred ôsmimi rokmi rozhodli začať lietať z Bratislavy a nie z Viedne?
Bratislava má veľký potenciál rastu a oproti Viedni aj výrazne nižšie poplatky. Vďaka tomu sme schopní našim klientom poskytnúť aj nižšie ceny než akékoľvek aerolinky vo Viedni. Bratislavu však neprezentujeme len ako mesto ležiace blízko pri Viedni, ale ako samostatnú destináciu. Svoju pozíciu tu chceme aj ďalej posilňovať.
Ako?
Chceme pokračovať v zhusťovaní premávky. V minulých rokoch to bolo ťažšie, otvorili a zavreli sme niekoľko liniek. Hľadali sme možnosti, ktoré z nich sa v Bratislave oplatia. Toto leto však budeme prevádzkovať 16 liniek. Bratislavské letisko má nové vedenie, s ktorým sme v stredu začali rokovať o možnosti zriadiť tu v roku 2015 alebo 2016 svoju základňu. Tá by mohla zvládnuť dopraviť viac ako dva milióny ľudí ročne, čo by pre letisko znamenalo zvýšenie počtu cestujúcich z 1,4 milióna na 2,5.
O akú veľkú investíciu pôjde?
Keby sme tu mali základňu, mali by sme tu dve lietadlá, čo by znamenalo investíciu vo výške 150 miliónov dolárov. Takže ide o veľkú investíciu Ryanairu do Bratislavy, ale aj Slovenska.
Spomínate Slovensko. Plánujete začať lietať aj z iných slovenských miest?
Nemôžem povedať konkrétne mesto, pretože rokujeme s viacerými slovenskými letiskami. Zameriame sa však najmä na rozvoj svojej pozície v Bratislave.
Je poplatok za batožinu 70 eur v poriadku?
Áno.
Prečo?
Nechceme batožinu, ale iba pasažierov. Takých, ktorí si zoberú desaťkilovú príručnú batožinu. Tá je v cene letenky. Naši klienti cestujú na tri a pol dňa a musíme odbaviť iba niekoľko kusov. Pred šiestmi rokmi si veľkú batožinu bralo 80 percent cestujúcich, dnes iba dvadsať percent. Zmenili sme spôsob, akým ľudia cestujú. Otázka teda nie je, či je 70 eur veľa alebo málo. Jednoducho nechceme odbavovať batožinu. Tak redukujeme náklady a ponúkame lepšie ceny.
Chceli ste zaviesť poplatky za toalety.
Nie, nie. Jediné, čo chceme, je zvýšiť počet sedadiel v lietadle. Dnes ich máme 189 a toto číslo chceme zvýšiť na 195 alebo 199 sedadiel. A to tak, že odstránime dve toalety v zadnej časti lietadla. Ešte stále totiž ostáva toaleta vpredu. Vznikol by nám priestor na šesť ďalších sedadiel v každom lietadle, čo by znamenalo zníženie cien o päť percent. Našim cestujúcim tak ušetríme okolo troch miliónov eur ročne. Jediné, čo teda hovoríme, je, že naši pasažieri by mali využiť toalety na letisku pred odletom alebo po prílete. Nechceme spoplatniť toalety, ale získať viac sedadiel, aby sme znížili ceny.
Máte ďalšie nápady, ako zvýšiť kapacity v lietadlách?
Nie. Takéto zvýšenie počtu sedadiel by malo byť dostatočné na efektívne zníženie cien. Mohli by sme síce umiestňovať batožinu pod sedadlá, čím by nám vznikli spacie apartmány, ale to by asi nebolo populárne.
Nie iba nízkonákladové spoločnosti ponúkajú lacné letenky. Rôznymi akciami sa k nim približujú aj iné spoločnosti.
Lufthansa a Australian Airlines nemajú nízke ceny, verte mi.
Tak kto je vaša najväčšia konkurencia?
Nemáme konkurenciu. My máme 80 miliónov pasažierov, EasyJet 50 miliónov a Lufthansa 45. Nikto nie je taký veľký ako Ryaniar.
Ako chcete ďalej rásť?
Tvrdo pracujeme na znížení našich výdavkov. Tak budeme môcť ponúknuť nižšie ceny leteniek, viac liniek a vyšší profit.
Pomohlo Ryaniaru na Slovensku skrachovanie SkyEurope?
V skutočnosti nie. Podobnými aerolinkami je napríklad Wizz Air, ktorý na Slovensku momentálne nemá prevádzku. A keby aj, nemyslím si, že by sa pre nás niečo zmenilo.
Vrátia sa časy jednoeurových leteniek?
Áno, dúfam. Máme letenky aj za deväť eur a medzi deviatimi a jedným eurom nie je až taký rozdiel. Návrat k týmto časom si však vyžaduje aj väčšiu flotilu. Momentálne sme si objednali 175 nových lietadiel, ktoré nám dodajú do piatich rokov.
Ako si predstavujete lietanie v budúcnosti?
V horizonte piatich rokov počet našich pasažierov vzrastie z 80 miliónov na 120 miliónov ročne. Budeme najväčšími aerolíniami v Európe. Bude tu päť najväčších aeroliniek, a to British Aiways, Lufthansa, Air France, Ryaniar, EasyJet a potom veľa veľmi malých.
A v horizonte viacerých rokov?
Máme plány na päť rokov. Nikto vlastne nevie, čo sa stane o desať, dvadsať, tridsať rokov. Svet sa totiž rýchlo mení a niekedy si ľudia napríklad nevedeli predstaviť, že bude existovať internet. Navyše, nemalo by veľký zmysel, keby som mal plány na ďalších dvadsať rokov. Vtedy už budem na dôchodku hrať golf a loviť ženy.