V odvetví sa prepúšťa už dlhšie. „A to najmä vo firmách, ktoré fungujú ako subdodávky pre zahraničné výrobné podniky,“ vraví Sirota.
Johnson Controls prepúšťa v ich lozornianskom závode. Hlavným odberateľom je Volkswagen Slovakia. Firma tvrdí, že prispôsobujú produkciu ich zákazníkom. Viete o prepúšťaní?
Áno, túto informáciu sme zachytili. Prispôsobenie produkcie, a teda aj zamestnanosti, aktuálnemu stavu objednávok a dopytu je logickým, racionálnym krokom v akejkoľvek firme.
Volkswagen Slovakia neznižuje výrobu pre nedostatok zákaziek, ale pre prispôsobenie liniek. Na druhej strane pred odborármi v rámci kolektívneho vyjednávania argumentuje krízou v sektore.
Obe tvrdenia vôbec nemusia byť v rozpore. Kríza v sektore je faktom, ktorý je nespochybniteľný. Stačí sa pozrieť na problémy mnohých výrobných závodov v zahraničí a nízky odbyt nových áut, či rastúci tlak na cenu pri zachovaní kvality produkcie. Rovnako je však faktom, že slovenské automobilky dokázali svoju výrobu vhodne diverzifikovať a ťažia aj z vysokej efektivity výroby a produktivity práce. Tlak aktuálneho ekonomického prostredia potrebu vysokej efektivity a produktivity ešte viac potvrdzuje. Práve prispôsobenie liniek a zmeny v nastavení výrobných zmien môžu spoločnosti umožniť túto produktivitu a efektivitu ešte zvýšiť a vyhnúť sa vďaka tomu poklesu zákaziek. Žiadna firma si totiž v súčasnosti nemôže dovoliť „zaspať na vavrínoch“.
Môže sa prepúšťať aj v iných firmách nadviazaných na automobilky?
To sa už deje dlhšie, najmä vo firmách, ktoré fungujú ako subdodávky pre zahraničné výrobné podniky. Kríza v segmente sa ich totiž dotkla výrazne viac než domácich automobiliek, ktoré sa s ňou dokázali pomerne dobre vyrovnať.
Ako by ste opísali situáciu u dodávateľov automobiliek?
Od jesene roku 2009 nikto v tomto segmente nie je „úplne v pokoji“. Tlak na vysokú efektivitu a produktivitu to totiž neumožňuje.
Ktoré regióny sú najviac ohrozené prepúšťaním?
Tie, v ktorých je daný segment priemyslu najviac zastúpený. Takže najmä západné Slovensko od Bratislavy po Žilinu.
Myslíte si, že na Slovensko dorazí vlna hromadných prepúšťaní, aká tu bola počas prvej vlny krízy?
Ak sa zásadnejšie nezmení ekonomická situácia v Európe, tak nie.