Vydavateľstvo Mafra Slovakia spúšťa na budúci týždeň novinku: HNtelevíziu. Tá chce podľa Andrey Szőcsovej, ktorá má na starosti web a nové projekty, zaujať najmä obsahom. „Biznis, aktuálne témy a zábava budú pre náš videoobsah kľúčové.“
Vydavateľstvo investuje do televízneho štúdia. Mediálny trh je však celkom dynamický, nie je to risk?
Nie, nie je. Je to investícia do budúcnosti. Webom sa dnes darí. Máme čoraz viac čitateľov, máme čoraz viac klikov. Ale nesmieme sa s tým zmieriť. Musíme inovovať a prinášať ľuďom niečo viac. Aby mali dôvod sa vrátiť, aby u nás našli niečo, čo inde nie je. Aby sme ich vedeli prekvapiť a prinášali informácie s pridanou hodnotou. Ak by sme sa len viezli na tejto vlne, bolo by to od nás nezodpovedné.
Avizovali ste, že sa zameriate hlavne na biznis. Nie je to úzka cieľovka?
Určite nie. Je to niečo, čo vieme robiť, a téma, ktorú u nás ľudia hľadajú. Preto pripravujeme publicistiku k svetovej ekonomike, ale aj rozhovory s ľuďmi, ktorí tým biznisom hýbu. Nepozreli by ste si reláciu, kde jeden z kľúčových zamestnávateľov hovorí o tom, čo chce dosiahnuť alebo vysvetľuje kauzy, ktoré sa týkajú jeho podnikania? Biznis ľudí zaujíma, ako príklad stačí Váhostav.
To je však téma, ktorá šla skrz spoločnosť.
A nepozreli by ste si rozhovor so šéfom Váhostavu? Alebo so šéfom J&T alebo Penty? Ja áno. A máme ešte jednu výhodu – výborných novinárov, ktorí sa vedia pýtať a sú tvrdí. Vlastnú reláciu bude mať náš hlavný komentátor Dag Daniš či šéfeditorka spravodajstva a publicistiky Petra Jamrichová. Ale objavili sme v našich radoch aj ďalšie mladé talenty.
Sú novinári z printu pripravení na obraz?
Dnes neexistuje printový novinár. Dnes šikovný novinár napíše základnú informáciu na web, súvislosti spracuje do printu a popritom sa už učí robiť s obrazom. Základom je byť zvedavý a kritický. Ak máte tieto vlastnosti, presadíte sa aj na kamere. Uvediem príklad: pred rokmi k nám prišiel mladý vyštudovaný právnik Matej Duman robiť videoredaktora. Bola to pre neho španielska dedina, ale makal. Robil aktuálne veci, vymýšľal si vlastné relácie a dnes, keď ho posadíme do réžie, robí zázraky a stáva sa pre nás kľúčovou osobou pri štarte HNtelevízie. A nie je to len preto, že má talent. Chce a má drive. Som na neho veľmi hrdá.
A čo podľa vás rozhoduje o úspechu?
Rýchlosť a unikátny obsah. Buď môžete byť prvý, alebo musíte byť dobrý. Dôležité je aj neodtrhnúť sa od ľudí, robiť veci, ktorými žijú.
Ľudia si chcú na webe aj oddýchnuť. Najväčšie úspechy na Facebooku či YouTube majú práve zábavné videá.
Určite, preto okrem biznisovej publicistiky budeme testovať technológie, veď tu máme Drahomíra Pioka, mladého novinára, ktorý kvôli tomu aby zničil nerozbitný telefón, zhodí ho zo stometrovej veže či uvarí v rýchlovarnej kanvici. Má vlastný rukopis, ktorý baví. A tiež napríklad Bohumila Stejskala alias Denisa Schwarcza, ktorý má dostatok nadhľadu a humoru, aby sa pozrel neštandardne napríklad na športové témy. Takže chceme ľudí aj baviť.
Oplatí sa to?
Sme ekonomické vydavateľstvo, takže by bolo asi hlúpe, keby sme robili veci len pocitovo. Samozrejme, veríme, že HNtelevízia prinesie pre nás nových čitateľov a svojím spôsobom divákov, a aj biznis vo forme inzercie. V ideálnom svete to funguje tak, že dobré veci na seba viažu peniaze. Ale okrem inzercie máme so štúdiom aj iné komerčné úmysly.
Na projekte spolupracujete so skúsenými televíznymi menami: František Borovský či Jeffo Minařík. Prečo ste sa rozhodli pre nich?
Úprimne? Lebo to chceme robiť dobre. A ak v niečom nie ste doma, chcete sa učiť od najlepších. Jeffo Minařík nám pomohol „nadupať“ štúdio, František Borovský pomáha s programom a napríklad bývalý šéf publicistiky TV Nova Jaromír Chalabala s dramaturgiou. Nechystáme veľký televízny boom, chceme robiť poctivú novinárčinu na kameru. A je nám jasné, že sa musíme veľa učiť. Ale máme pokoru, chuť sa zlepšovať a kopu pozitívnej energie. Takže nevidím dôvod, prečo by to nemalo dobre dopadnúť.