Na začiatku bol iba nápad šestice estónskych nadšencov. Tí verili, že ich jednoduchý spôsob, ako si bezplatne písať a volať s ľuďmi po celom svete, bude nielen revolučný, ale i úspešný. A veril im aj štát, ktorý ich podporoval. Úspech sa dostavil. Zo Skypu sa stala jedna z najznámejších svetových značiek so 400 miliónmi používateľov a Estónsko získalo prívlastok liahne nových technologických firiem.
Toto renomé si udržuje aj vďaka miliónovým podporám dodnes. A podobná pomoc má v budúcom roku odštartovať aj na Slovensku. Avšak v porovnaní s Estónskom s jedným rozdielom – štát dá na ňu v prvom roku len 240-tisíc eur.
Za spomínanú sumu chce radiť mladým podnikateľom, či a za akých podmienok má ich nápad šancu na úspech. Ale tiež pomáhať dokončiť prototypy či sprostredkovať stáže v zahraničí, napríklad v známom Silicon Valley. „Chceme, aby sa zo Slovenska stal stredoeurópsky líder v atraktivite podnikania pre technologické novovznikajúce podniky,“ vraví pre HN hovorkyňa rezortu Miriam Žiaková.
To však nepôjde, ak dáte na mladé nápady v porovnaní so zahraničím len drobné – odkazujú ľudia priamo z prostredia biznisu. „V zahraničí je to rádovo oveľa viac o milióny eur,“ potvrdzuje spoluzakladateľ startupového centra The Spot Matej Ftáčnik.
K novinke sú skeptickí aj samotní začínajúci podnikatelia. Upozorňujú pritom nielen na balík vyčlenených prostriedkov, ale aj nastavenie pomoci. Podľa Petra Fuseka, ktorý uspel s projektom Callinspector – vyhľadávačom súkromných hovorov na služobných telefónoch – má projekt zmysel len vtedy, ak budú startupistom radiť len skúsení ľudia z úspešných firiem. Medzi nimi spomína napríklad Eset či Sygic.
Celý článok si môžete prečítať v Hospodárskych novinách alebo prostredníctvom HNkonta TU.