Slovensko prehralo v posledných troch týždňoch súboj o dve megainvestície. Prišli sme tak o možnosť získať vyše tritisíc pracovných miest. Čo sa stalo?
Naša pozícia pri obidvoch investíciách bola veľmi aktívna. Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) predstavila možnosti Slovenska tak zo stránky lokality, ako aj zo stránky legislatívnej. Pravda je, že investori menia počas svojho príchodu nároky. Stalo sa to aj pri spoločnosti Nexen, ktorá zdvojnásobila svoje požiadavky na výmer pozemkov. Aj v dôsledku toho im pôvodný výber nestačil. Rokovania som v tomto prípade viedol aj v Kórei. Dokonca sme sem priviedli aj prezidenta spoločnosti a ukázali mu novú lokalitu. Prisľúbil, že sa sem vrátia, ale nestalo sa tak. Po návrate domov sa rozhodli pre inú lokalitu (v Česku, pozn. red.). Druhá otázka bola výška stimulov.
Nebola práve táto požiadavka kľúčová?
Spoločnosti sa rozhodujú aj podľa nej. Pri všetkých týchto investíciách sme šli na hranicu našich zákonných, Európskou úniou regulovaných podmienok. Možno trafili región susednej krajiny, kde bola pomoc vyššia. Možno ju susedná krajina aj prekročila a bude to riešiť Európska únia. To zatiaľ neviem povedať.
Môžete konkretizovať sumu, ktorú žiadali?
Nemáme presné informácie o ponukách našich konkurentov. Zisťujeme to podľa rôznych indícií. V zásade sú tieto informácie tajné. Neinformujeme o rokovaniach, ktoré vedieme. Investori nechcú byť pod tlakom. Možno sa zdalo, že sme urobili málo, ale ja osobne som rokoval s najvyššími predstaviteľmi oboch spoločností. Opakovane som sa pýtal, čo môžeme urobiť, aby sa investícia dostala na Slovensko.
Urobili by ste v tejto chvíli niečo inak?
Je to zložité. Môžete aj na začiatku urobiť chybu pri predstavení lokality. Nemusíte odhadnúť veľkosť a potenciál ďalšieho zväčšovania. Keď mám povedať, kde by mohlo byť zlepšenie, tak je to odhadnutie investora. Ako by mohol uvažovať o rozhodovaní. Či bude predpokladať zväčšenie lokality. To všetko treba podchytiť na začiatku. A práve tu má kľúčovú pozíciu agentúra SARIO, ktorá zabezpečuje prvý kontakt.
Máte pocit, že agentúra nespravila všetko?
Možno mohla investora viac testovať, prípadne odhadnúť jeho možné požiadav...
Zostáva vám 85% na dočítanie.