Ešte pred týždňom mali zablokované účty, teraz majú na dosah najväčšiu zákazku súčasnej vlády. Podľa zistení HN si štát na výstavbu najdôležitejšieho úseku diaľnice D1 – tunela Višňové vybral stavebný gigant Doprastav. Firma dokonca od Národnej diaľničnej spoločnosti už dostala aj akceptačný list, ktorým štát prijal ich ponuku. „Čakali sme na tento list viac ako desať rokov,“ reagoval spolumajiteľ Doprastavu Ivan Šesták. Vďaka nemu tak majú našliapnuté k biznisu za takmer 383 miliónov eur.
Záchranné koleso
Diaľničiari zistenia HN nekomentovali. Ako však potvrdil minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD), výstavba úseku by sa mohla začať už v priebehu niekoľkých mesiacov.
To by Doprastavu pomohlo v najťažších časoch. Firma sa totiž dostala do vážnych problémov.
V Poľsku jej tamojší diaľničiari nevyplatili faktúry za vyše 40 miliónov eur. A banky jej následne zablokovali účty.
Vyhrala drahšia ponuka
Práve stavba tunela by firmu, ktorá zamestnáva takmer 2 000 ľudí, dostala z najhoršieho. „V tejto situácii im to prajem. Bude to pre nich záchranné koleso,“ povedal bývalý investičný šéf NDS Juraj Čermák.
Štát si však vybral až druhú najlacnejšiu ponuku. Doprastav totiž porazila spoločnosť Skanska, ktorá chcela tunel stavať o vyše 40 miliónov eur lacnejšie. Švédi v súčasnosti podľa generálnej riaditeľky Magdalény Dobišovej rozhodnutie NDS analyzujú. „Môžem potvrdiť, že sme dostali oznámenie,“ povedala Dobišová. Či sa voči rozhodnutiu odvolajú, nespresnila.
Skanska mala pritom pre ponúkanú cenu k výstavbe tunela Višňové najbližšie. Úradu pre verejné obstarávanie sa však nepozdávalo Švédmi navrhované vetranie, preto dal súťaž znova vyhodnotiť a vyhral Doprastav.
Podľa informácií HN však vetranie nemal byť pravý dôvod vyradenia firmy z tendra. Konkurencia pritom napádala najmä príliš nízku cenu, ktorú švédska stavebná spoločnosť ponúkla.
Aj návrh Doprastavu je pritom výrazne lacnejší, než pôvodne odhadovaných 900 miliónov eur, ktoré predpoklada NDS. „Je otázne, či je ponuka Doprastavu adekvátna. Honba za čo najnižšími ponukami môže v budúcnosti priniesť firmám problémy,“ povedal Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.
Boj o eurofondy
Zároveň však upozornil, že teraz je dôležité, aby diaľničná spoločnosť čo najrýchlejšie podpísala zmluvu o stavbe. Štát totiž na projekt potrebuje peniaze z eurofondov.
Tunel by tak mohol byť sčasti financovaný z balíka eurofondov ešte v tomto programovom období. Zvyšné stovky miliónov môžu získať diaľničiari z nového programu, ktorý začne na budúci rok.
O tom, či sa začne stavať ešte tento rok môže v konečnom dôsledku rozhodnúť Úrad pre verejné obstarávanie.
Skanska sa môže odvolať
Práve to je orgán, na ktorý sa podľa odborníčky na verejné obstarávanie Tatiany Behrovej, Skanska zrejme odvolá. „Predpokladám, že firma sa odvolá tak ako v minulosti. Úrad však nemusí pre odvolanie odložiť stavbu,“ povedala poradkyňa ministra vnútra Róberta Kaliňáka (Smer-SD).
Ak by ÚVO prípadné odvolanie Skansky prijalo s tým, že sa súťaž zastaví, výstavba tunela by sa neoneskorila. Počiatek však stále na 90 percent verí, že s prácami sa začne už tento rok. Okrem toho však včera z Bruselu však prišla dobrá správa. Európska komisia uznala Slovensku projekt úseku D1 Fričovce - Svinia. Znamená to, že únia dá na diaľnicu približne 85 miliónov eur.