„Musíme odstrániť zbytočný balast. Naše štruktúry musíme v továrňach udržať čo najštíhlejšie. Vo výrobe musíme bojovať o každú minútu, musíme ďalej znižovať náklady,“ adresoval svojim topmanažérom šéf celého koncernu Volkswagen Martin Winterkorn. Presne to vystihuje situáciu, v ktorej sa dodávatelia nachádzajú. Automobilky totiž neustále vyvíjajú tlak na zachovanie nízkych nákladov, prípadne na nich prenášajú i časť z nich.
Číslo taja
Trojica slovenských automobiliek k prepúšťaniu v posledných troch rokoch pristúpiť nemusela. Stálo za tým získanie výroby nových modelov, ktoré firmám a ich zamestnancom pomohli prečkať najťažšie časy.
Napriek tomu je situácia v PSA Peugeot Citroën stále ťažká a spoločnosť čelí aj naďalej útlmu predaja. Trnavská fabrika prepúšťať nemusela, no v minulom roku musela na viackrát neplánovane odstaviť produkciu. Volkswagen v Bratislave síce šliapal ako hodinky, dnes však radšej pristupuje ku skráteniu pracovného času, aby nemusel škrtať pracovné miesta.
Darí sa zatiaľ iba Kii v Žiline. Tá podľa hovorcu Jozefa Bačého nemusela pristúpiť k prepúšťaniu ani trvalých zamestnancov, ani tých agentúrnych. „Meniť počet zamestnancov neplánujeme ani v priebehu tohto roka,“ dodal Bačé.
Podľa najnovších údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky vyrobili automobilky v roku 2013 medziročne zhruba o sedem percent viac. Fabriky dnes tvrdia, že sú stabilizované, no informáciu o tom, či vyrobia aj v tomto roku viac áut, sa nedozviete.
Niektorým sa darí
Samozrejme, kapacity im budú prispôsobovať aj dodávatelia. „Tí s výkyvmi vo výrobe musia počítať. Pokiaľ by išlo o krátkodobé obmedzenie výroby v dĺžke jedného či dvoch mesiacov, sú to schopní pokryť,“ vraví analytik Home Credit Michal Kozub. Ako ďalej dodáva, ak by išlo o dlhší výkyv, rozhodne upravia počty zamestnancov.
K prepúšťaniu okrem Johnson Controls v Lozorne už musela pristúpiť aj novomestská spoločnosť Emerson. Tá má viacero výrobných divízii a jedna z nich dodáva diely i na autá. O prácu tu prišlo viac ako sto ľudí.
Nie u všetkých dodávateľov je situácia kritická. Taktiež novomestskej spoločnosti Hella Slovakia Frontlighting. Helena Králiková pre HN potvrdila, že u nich by sa mal predaj zvýšiť o 17 percent. Ide o firmu, ktorej hlavným zákazníkom je Daimler – Mercedes.