TASR/Jaroslav Novák
StoryEditor

Výstavba niektorých ciest môže byť ohrozená, problémom sú drahšie materiály

06.08.2021, 08:03
Autor:
TASRTASR
Pri európskom financovaní každý dodatok, ktorý má za následok posunutie termínu výstavby, prináša aj korekciu.

Problém so zdražovaním stavebných materiálov má nielen finančnú, ale aj časovú rovinu. Upozornil na to minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) počas štvrtkového (5. 8.) live streamu na sociálnej sieti.

O probléme chce hovoriť s Úradom pre verejné obstarávanie a stretnutie má už dohodnuté aj s premiérom Eduardom Hegerom (OĽANO).

"V utorok (10. 8.) mám stretnutie s pánom premiérom, budem ho informovať o tejto situácii a aj o prípadných riešeniach," spomenul Doležal.

Dve roviny

Problematika zdražovania stavebných materiálov má podľa jeho slov dve roviny – finančnú a časovú.

Finančná rovina problému je tu najmä preto, lebo väčšina zmlúv vychádzajúcich z verejného obstarávania zakazuje meniť jednotkovú cenu vysúťažených tovarov a komodít.

"Môžem dodatkovať zmluvu o tzv. nadpráci, napríklad, že sa ukáže, že bolo treba viac betónu či železa. Taký dodatok spraviť môžem, zákon o verejnom obstarávaní na to pamätá. Ale zvyšovať jednotkové ceny nedokážem a nesmiem," ilustroval minister.

Pri riešení tohto problému si chce Doležal "sadnúť" aj s ÚVO. "V prípade, ak to bude preukázateľné, viem si predstaviť zásadné usmernenie ÚVO, ktoré by povedalo, že v týchto a týchto prípadoch to môžeme brať ako vis maior," uviedol Doležal. Preukazovať by sa to mohlo napríklad dátami od Štatistického úradu SR. Minister pripúšťa aj možnosť rýchlej zmeny zákona o verejnom obstarávaní.

Korekcie z Bruselu 

Problémom však je aj čas. Materiál je totiž predražený hlavne pre jeho nedostupnosť, čo môže oddialiť termín výstavby niektorých stavieb. Pri európskom financovaní však každý dodatok, ktorý má za následok posunutie termínu výstavby, prináša aj korekciu.

"To znamená, že ak dostaneme 25 percentnú korekciu, tých 25 percent nesmieme čerpať z eurofondov, ale budeme to musieť vykryť z vlastných zdrojov," uzavrel Doležal. V tomto prípade bude chcieť Doležal apelovať aj na Európsku komisiu, aby prípadné predĺženia pre nedostatok nejakej komodity nemali za následok udelenie korekcie.

Minister zhrnul, že v súvislosti s pandémiou a meškaním dodávok najmä z Ázie má stavebný trh obrovský problém s vybranými komoditami.

"Oceľ, železo, stavebné drevo – ceny niektorých takýchto komodít rástli medzikvartálne o niekoľko desiatok percent, aj o 80 či 100 percent," podotkol minister.

Rezort má podľa jeho slov signály od niektorých zhotoviteľov, že majú reálny problém, ktorý môže v prípade neriešenia eskalovať až do toho, že odstúpia od stavby, lebo za týchto okolností nedokážu garantovať zmluvné ceny.

01 - Modified: 2023-05-04 16:53:48 - Feat.: - Title: Budaj dal tunelu Karpaty zelenú, aj tak hrozí fiasko. Rezort financií prínos megaprojektu spochybnil 02 - Modified: 2023-04-27 13:30:27 - Feat.: - Title: Posun pri druhej rúre Braniska: Diaľničiari spúšťajú kľúčový tender, oznámil Doležal 03 - Modified: 2023-04-24 14:42:52 - Feat.: - Title: Doležal ocenil podporu odborníkov pri zákone o urýchlení výstavby diaľnic 04 - Modified: 2023-04-20 08:34:25 - Feat.: - Title: Andrej Doležal: Susedia sa nám za diaľnice smejú. Zrýchlenie výstavby si pritom sami torpédujeme (komentár) 05 - Modified: 2023-04-19 12:23:16 - Feat.: - Title: Doležal odmieta obvinenia z nehospodárnosti pri zmenách vo výstavbe diaľnic
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 18:19