StoryEditor

Železnice pripravujú transformáciu 30 tratí

10.11.2002, 23:00

Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s., pripravuje alternatívny návrh Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Ako dôvod uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský skutočnosť, že spoločnosť v roku 2003 dostane od štátu na úhradu strát v osobnej doprave namiesto požadovaných 5,7 mld. Sk sumu 4,3 mld. Sk. "Z tohto dôvodu ZSSK analyzuje možné dôsledky zvýšenia cestovného," uviedol M. Čikovský a dodal, že na rokovaní Dozornej rady ZSSK a Správnej rady ŽSR predložia spoločnosti ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií aj návrhy na redukciu osobnej a nákladnej dopravy na niektorých tratiach. Ako dodal, predmetom analýzy sú tiež dosahy obmedzenia sociálnych zliav a redukcie regionálnej osobnej dopravy.
Dozorná rada ZSSK, ako aj Správna rada ŽSR sa za účasti ministra dopravy Pavla Prokopoviča zídu do dvoch týždňov. Podľa Čikovského ZSSK na rokovaní predloží variantné návrhy na obmedzenie alebo zastavenie dopravy na viac ako 30 pre spoločnosť neefektívnych regionálnych tratiach. Namiesto vlakov by dopravu na týchto územiach mala zabezpečiť autobusová doprava.
Podľa generálneho riaditeľa sekcie dráhovej dopravy na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Dušana Turanoviča sa o týchto možnostiach rokuje, zatiaľ však rezortné ministerstvo nemá návrh zmluvy železníc. "Rokovanie o tejto zmluve sa plánuje na 19. november, do tohto termínu sú akékoľvek vyjadrenia iba domnienkami. Železnice však podľa mňa skôr hľadajú možné cesty úspor nákladov ako cestu nejakého zvyšovania cestovného," uviedol D. Turanovič. O Zmluve o výkonoch vo verejnom záujme sa podľa riaditeľa bude rokovať, pričom počas diskusie môže dôjsť k viacerým zmenám. Obmedzenie alebo zastavenie dopravy na 30 tratiach vníma D. Turanovič ako logický dôsledok znižovania neefektívneho a nákladovo náročného hospodárenia železníc. "Preprava vo verejnom záujme znamená, že štát si u dopravcu objednáva prepravu osôb, z dôvodu dopravného obslúženia územia. Mal by ju teda aj zaplatiť," dodal Turanovič.
Predbežný zoznam tratí navrhnutých na transformáciu na regionálne dráhy
Devínske jazero - Stupava Plešivec - Muráň Spišské Vlachy - Spišské Podhradie Rožňava - Dobšiná
Piešťany - Vrbové Plešivec - Slavošovce Humenné - Stakčín Moldava nad Bodvou - Medzev
Kvetoslavov - Šamorín Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica Prievidza - Nitrianske Pravno
Nemšová - Lednické Rovne Spišská Nová Ves - Levoča Trenč. Teplá - Trenčianske Teplice
Šaľa - Neded Zbehy - Radošina Kraľovany - Trstená
Čadca - Makov Komárno - Kollárovo Štrba - Štrbské Pleso
Lučenec - Utekáč Jablonica - Brezová pod Bradlom Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Breznička - Katarínska Huta Zohor - Záhorská Ves Poprad T. - Starý Smokovec
Poltár - Rimavská Sobota Zohor - Plavecký Mikuláš Tatranská Lomnica - Studený Potok
Kapušany pri Prešove - Bardejov Žilina - Rajec Tatranská Lomnica - Starý Smokovec
Zdroj: ZSSK

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. november 2025 13:21