StoryEditor

Spojenie s Rakúskom: ľady sa hýbu

Z Bratislavy do Viedne za 25 minút? Hoci rakúska strana dobudovanie diaľničného spojenia už niekoľkokrát odložila napriek tomu, že po slovensko-rakúske hranice diaľnica stojí, reálne to bude už v roku 2007.

Rakúske a slovenské ministerstvá dopravy plánujú v blízkom čase podpísať memorandum o spolupráci, ktoré by malo všetky dopravné projekty skoordinovať tak, aby nekončili na hraniciach jedného zo štátov. S podkladmi pre memorandum do Viedne včera vycestovali zástupcovia slovenského ministerstva.
Okrem dokončenia diaľnice do Viedne, kde sa budúci týždeň položí základný kameň, sú v spolupráci s Rakúšanmi aj iné priority. Podľa štátneho tajomníka ministerstva Jána Kotuľu k nim patrí napríklad vybudovanie železničného spojenia z centra Viedne až po Letisko M. R. Štefánika v Bratislave bez toho, aby cestujúci museli prestupovať v Petržalke. "Obľúbenosť bratislavského letiska u Rakúšanov sa tým ešte zvýši," hovorí Kotuľa. Železničná trať, ktorá vedie z Bratislavy do Viedne cez Marchegg, tiež potrebuje elektrifikáciu.
Dôležitou regionálnou tepnou je aj lodné spojenie oboch metropol po Dunaji. Na rakúskej strane preto treba prehĺbiť koryto Dunaja.
Tieto a ďalšie iné projekty majú podľa rakúskej administratívy zdynamizovať rast regiónu Bratislava - Viedeň - Györ. Financovať sa však nebudú spoločne a každá strana uhradí náklady na práce na svojom území. Investičná náročnosť projektov sa zatiaľ vyčísliť nedá. Isté však je, že to budú desiatky miliárd korún čiastočne pokryté z európskych fondov. Tie umožňujú spoluúčasť únie až do 85 percent.
Výnimkou by mohol byť most cez Dunaj z Moravského Svätého Jána, ktorý by spoločne mali zaplatiť obe krajiny.
"Nie je to záväzný dokument. Má len deklarovať ochotu spolupracovať," konštatuje štátny tajomník. Dodal, že k dopravným projektom, ktoré sa často priebežne plánujú niekoľko desaťročí, sa vzhľadom na kratšie volebné obdobia vlád dlhodobo zaviazať nedá. Projekty majú totiž byť koordinované a vytvoriť integrovaný dopravný systém.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 15:58