Budúci rok sa zmeny samosprávy nedotknú, lebo ministerstvo financií jej garantuje minimálne 31,3 miliardy korún z dane z príjmov fyzických osôb, a to aj v prípade, že štát vybere menej ako čaká.
Medzi návrhmi sú napríklad zvýhodnenia nákupu počítačov či zvýšenie daňových bonusov na deti. Parlament zároveň schválil novelu od poslanca ANO Jirka Malchárka, ktorá umožňuje samostatne zárobkovo činným osobám zahrnúť do nákladov aj diéty zo zahraničných ciest.
Výhrady meškajú
"V priebehu pripomienkového konania to bolo na internete a ZMOS sa k tomu nevyjadroval, preto momentálne ich názor nepovažujem za podstatný," povedal Malchárek. Odporúča združeniu, aby podávalo pripomienky vtedy, keď je to aktuálne. Aj návrh, aby si občania mohli z daní odpisovať nákupy počítačov, pochádza od ANO. "Myslím si, že je dôležité vytvárať podmienky pre bežných občanov, podnikateľov i živnostníkov, pretože ak sa ich postavenie zlepší, budú odvádzať viac daní, a tým pádom sa polepší aj obciam," povedal Malchárek.
Ministerstvo financií si uvedomuje, že podobné návrhy oberajú samosprávu o peniaze, a preto s viacerými z nich nesúhlasí. "Konečne sa zobudili," povedal na margo miest a obcí hovorca rezortu financií Peter Papanek.
Rizikom rozpočtov miest a obcí je aj zákon o pomoci v hmotnej núdzi, ktorý parlament schválil vlani. Určuje, že aktivačný príspevok na verejné práce a príspevky v hmotnej núdzi majú od roku 2006 vyplácať obce. O presune peňazí na samosprávy sa zatiaľ podľa ZMOS-u neuvažuje. "Samospráva sa nemusí obávať nedostatku peňazí. Prostriedky, z ktorých sa vyplácajú dávky a príspevky, budú na obce prevedené v rámci fiškálnej decentralizácie," reaguje Peter Húska z tlačového odboru rezortu práce.
Ďalším rizikom je podľa podpredsedu ZMOS a starostu Petržalky Vladimíra Bajana ambícia notárskych komôr zrušiť obciam možnosť overovať podpisy a dokumenty. To by prinieslo výpadok niekoľko desiatok miliónov korún.
Obavy z voľnosti
Bajan sa obáva najmä návrhu poslanca ĽS-HZDS Milana Cagalu zaviesť hornú hranicu pre miestne dane. "Znamenalo by to úplné zrušenie pôvodnej filozofie fiškálnej decentralizácie," varuje a zároveň vyzýva vládu, aby podobné snahy nepodporovala. Proti tomuto návrhu sa stavia aj Malchárek. "Javí sa nám to, ako regulačné opatrenie, ku ktorému máme prirodzene odmietavý postoj," povedal. Zákon o miestnych daniach, ktorý platí od budúceho roka, mestám a obciam neurčuje hornú sadzbu, však podľa Malchárka treba zmeniť. Obáva sa, že by ho obce mohli zneužiť tým, že by neúmerne zvýšili dane pre podnikateľov. Namiesto hornej hranice však odporúča inú cestu. Sadzba konkrétnej miestnej dane v danom meste by podľa neho nemala prevýšiť regionálny priemer viac ako o 30 percent.
Rozpočty samospráv po roku 2005
Čo zníži príjmy
- zníženie daňového základu zahraničnými diétami pre SZČO (Jirko Malchárek, ANO)
- presun výplaty aktivačného príspevku a dávok hmotnej núdze na obce (ministerstvo práce)
Čo môže znížiť príjmy
- návrh na zavedenie horného limitu pre miestne dane (Milan Cagala, ĽS-HZDS)
- návrh na zvýšenie daňového bonusu na dieťa (Július Brocka, KDH)
- návrh na zahrnutie PC do daňového základu pre občanov (Beáta Brestenská, ANO)