Predajne a nákupné centrá v jednotlivých regiónoch Slovenska si už zvykli, že ich okrem domácich navštevujú aj zahraniční spotrebitelia. Nedá sa však povedať, že by na ich nákupoch bohatli.
Zo skúseností obchodníkov vyplýva, že za pravidelnejšími a cielenými nákupmi vycestúva na Slovensko iba veľmi málo cudzincov žijúcich v blízkosti hraníc. K nim môžeme pripočítať zahraničných turistov, ktorí si Slovensko vyberú ako tranzitnú krajinu, alebo miesto dovolenky. Tí však v tunajších obchodoch utratia peniaze zväčša len za spomienkové predmety, potraviny a veci, bez ktorých by sa počas svojho pobytu nezaobišli. Návštevníkov zo zahraničia slabo motivuje k nákupom možnosť vrátenia DPH. Tá sa u nás vzťahuje až na nákupy nad päťtisíc korún, pričom napríklad v susednom Česku je to možné už pri nákupe nad tisíc českých korún.
V predajni Hypernova v Komárne zaznamenali v uplynulých týždňoch vyšší počet zákazníkov z Maďarska, ktorí kupujú najmä obuv a pivo, a návštevníkov z Holandska nakupujúcich čerstvé potraviny. Holanďania sa pritom potravinami na Slovensku zásobujú zväčša pred cestou na dovolenku pri Balatone. Podľa Diany Stankovej z marketingu spoločnosti Ahold, v hypermarketoch v Bardejove, Humennom a Liptovskom Mikuláši vzrástol záujem Poliakov o potraviny a alkoholické nápoje. Ak zahraniční návštevníci kúpia v predajniach Hypernova okrem potravín aj spotrebný tovar, nákup často nedosahuje sumu, ktorá im dáva právo uplatniť si vrátenie DPH, pretože o potvrdzovanie tlačív na vrátenie DPH podľa Stankovej veľký záujem nie je. IKEA, ktorá má prevádzky aj v okolitých krajinách, síce nemá presný prehľad o bydlisku svojich zákazníkov, no na základe štatistiky z marca tohto roka odvodzuje, že zhruba polovica zahraničných návštevníkov do bratislavského obchodného domu pricestuje z Česka. Ďalšia pätina pochádza z Maďarska a asi rovnaká časť z Rakúska. "V marci tohto roku kupujúci zo zahraničia v priemere minul v našej predajni 13 700 korún," tvrdí Jana Hrubcová z marketingu IKEA Bratislava. Dodáva, že vyvezený tovar tvoril z celkového mesačného obratu trištvrte percenta. Špecializovanú predajňu TPD síce navštevujú aj kupujúci spoza hraníc a vyberajú si v nej najmä malé, ale aj vstavané spotrebiče, neprichádzajú však vo veľkom počte. Niektoré výrobky sa im aj v prípade, že musia zaplatiť clo na hranici, oplatí kúpiť viac na Slovensku, ako v domovskej krajine.
Čo najčastejšie nakupujeme v zahraničí a čo cudzinci u nás:
Cudzinci na Slovensku
- suveníry a spomienkové predmety
- potraviny
- pivo a alkoholické nápoje
Slováci v zahraničí
- odevy a obuv
- spotrebný tovar
- športové vybavenie
- vybrané potraviny
Zdroj hn

