StoryEditor

Reklamný trh na Slovensku bude v tomto roku stagnovať

09.04.2003, 00:00
Slovenský trh s reklamou čaká v tomto roku stagnácia alebo len mierny rast. Novinkou bude zvýšená komunikácia firiem uchádzajúcich sa o úspory občanov na dôchodky v súvislosti s pripravovanou reformou. Skutočný profit z týchto aktivít sa však očakáva až v budúcom roku.

Objem reklamy v médiách by v tomto roku mal vzrásť o 8,7 percenta oproti vlaňajším 10,4 percenta. Podľa odhadov agentúry AC Nielsen a redakcie odborného mesačníka Stratégie by sa mal objem reklamy v médiách zvýšiť z 12,6 miliardy korún v roku 2002 na 13,7 miliardy korún v tomto roku. Objem reklamy v médiách je finančným ekvivalentom reklamného priestoru podľa oficiálnych cenníkov, ktoré nezohľadňujú zľavy a bartre.
Reálne výdavky na reklamu zahŕňajúce okrem reklamy v médiách (TV, rádio, tlač, vonkajšia reklama) aj podlinkové aktivity (sales promotion, public relations, direct marketing a sponzoring) však podľa odborníkov stúpnu len o 3,7 percenta na 7,12 miliardy korún. "Tento rok sú prognózy výdavkov na reklamu o niečo skeptickejšie, budú oscilovať okolo piatich percent. Ak však vezmeme do úvahy vyššiu infláciu približne na úrovni ôsmich percent, tak bude reklamný trh stagnovať," domnieva sa šéfredaktor mesačníka Stratégie Martin Mazág. Podľa neho výrazne neubudne reklama v niektorom z médií, skôr sa isté segmenty reklamného trhu nebudú rozvíjať. Okrem zvýšenej komunikácie bánk po privatizácii sa očakáva aj prílev investícií do reklamy od subjektov, ktoré budú participovať na dôchodkovej reforme. V druhej polovici tohto roka sa očakáva komunikácia firiem, ktoré budú ponúkať doplnkové dôchodkové poistenie. Nie je zhoda v tom, aký objem prostriedkov by to mohlo na reklamný trh priniesť. "Jedni tvrdia, že to môže byť balík podobný tomu, ktorý zabezpečilo povinné zmluvné poistenie, teda okolo 300 až 400 miliónov korún. Iná časť expertov sa domnieva, že reálny boom doplnkového poistenia príde až v roku 2004 a v tomto roku bude komunikácia zameraná najmä na podniky, nie priamo na oslovovanie jednotlivých klientov prostredníctvom médií," dodal Mazág. Svojou troškou do reklamného mlyna môže podľa neho prispieť aj predreferendová kampaň o vstupe SR do EÚ. Odhaduje, že z 50 miliónov korún sa reálne do reklamy v médiách môže dostať okolo 20 miliónov korún.
Vlani reálne výdavky na reklamu neprekročili 6,86 miliardy korún, čo je len o 6,5 percenta viac ako rok predtým. Uviedol to riaditeľ vydavateľstva Sanoma Magazines Slovakia Pavel Hapák. Podľa Jána Kaspera zo Slovenského plynárenského priemyslu, jedného z respondentov ankety časopisu Stratégie, väčšina komunikačných rozpočtov klientov sa zvýšila buď len o nevyhnutnú mieru inflácie, alebo časť klientov svoje rozpočty znížila, zatiaľ čo iní ich zvýšili nad úroveň odhadovanej miery inflácie. Z hľadiska komunikácie jednotlivých segmentov patril medzi najvýznamnejšie najmä finančný sektor. "Veľa bánk vlani podstúpilo zmenu vlastníckych vzťahov, niektoré zmenili svoju značku alebo začali ponúkať nové produkty, napríklad hypotekárne úvery. To všetko bolo veľmi silným impulzom pre komunikáciu," uzavrel Mazág.
Do percenta ďaleko
Krajiny s vyspelou ekonomikou vynakladajú na reklamu približne jedno percento z hrubého domáceho produktu. Na Slovensku by podľa toho mali reálne výdavky na reklamu vlani dosiahnuť 10,67 miliardy korún a v tomto roku až 11,45 miliardy korún. "Vlani tvorili výdavky na reklamu 0,64 percenta hrubého domáceho produktu, v tomto roku by sa to mohlo zvýšiť na 0,65 percenta. Stále nám chýbajú vyše tri miliardy korún na dosiahnutie optimálneho parametra v tejto oblasti. Do tejto oblasti sa na Slovensku investuje relatívne málo v porovnaní s vyspelými krajinami," tvrdí Mazág.***
Reálne výdavky na reklamu (mld. Sk)
1999 2000 2001 2002 2003*
5,68 5,84 6,44 6,86 7,12
* odhad
Zdroj AC Nielesen, ŠÚ SR, ING Bank, EIU

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. november 2025 03:44