Na východnom Slovensku dnes začala výstavba úseku diaľnice D1, ktorý po dokončení bude tvoriť obchvat mesta Prešov. Cestu postaví konzorcium okolo slovenských stavebných firiem Eurovia CS a Metrostav, ktoré získalo túto zákazku v hodnote cez 300 miliónov eur.
Zhruba osem kilometrov dlhý úsek by mal byť dokončený za štyri roky. Súčasťou zákazky je aj vybudovanie 2,2 kilometra dlhého tunela, 18 mostov a dvoch diaľničných križovatiek.
Dostať dopravu z mesta
Cena za kilometer úseku diaľnice bude jednou z najvyšších na Slovensku. K vyšším nákladom podľa skorších informácií mohla prispieť plánovaná betónová vozovka miesto obvyklého asfaltového povrchu.
"Dopravné problémy v Prešove nezmiznú zo dňa na deň. Faktom je, že tranzitnú dopravu v smere od Popradu na Košice potrebujeme dostať z mesta," uviedol minister dopravy Arpád Érsek.
Rozhodla cena
Konzorcium Združenie D1 Prešov, ktorého súčasťou sú okrem spoločností Eurovia SK a Metrostav i firmy Eurovia SK, Metrostav Slovakia a popredná slovenská stavebná spoločnosť Doprastav, predložilo zo všetkých účastníkov tendra ponuku s najnižšou cenou 356,35 milióna eur.
Podľa skoršieho oznámenia ministerstva dopravy štát s konzorciom následne vyjednal zľavu 15,2 milióna eur.
Nestavia sa pri Martine
Spomínaný obchvat Prešova je jedným z mála doteraz nepostavených úsekov diaľnice D1 z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. Výstavba doteraz nezačala na severe Slovenska pri meste Martin. Pri tomto úseku diaľnice D1 sa úrady po rokoch vrátili k variante, ktorá počíta s vybudovaním tunelov.
Na vysokú cenu plánovaných ciest pri Prešove už skôr upozornili ekonómovia ministerstva financií. Mimovládny inštitút INEKO zase uviedol, že tender na obchvat Prešova štát vypísal takmer súčasne s ďalšími dvoma súťažami na výstavbu iných úsekov diaľnic, čo mohlo ovplyvniť cenové ponuky firiem.