Telekomunikačný úrad SR opakovane konštatoval, že spoločnosť UPC Slovensko svojimi cenníkmi k 1. augustu 2000 a k 1. februáru 2001 porušila zákon a cenovú disciplínu, za čo jej úrad uložil pokutu. Aké dôsledky ste vyvodili z toho, že UPC voči zákazníkom ignorovala vaše rozhodnutie? Zaujímate sa o to, či spoločnosť napravila toto porušenie zákona?
- Telekomunikačný úrad vydal 24. júla 2001 rozhodnutie, ktorým ukladá spoločnosti UPC Slovensko pokutu 25 miliónov a 48-tisíc korún za porušenie cenovej disciplíny podľa zákona o cenách. Pokuta je rozdiel medzi dohodnutou cenou a cenou, ktorá mala byť dohodnutá v súlade s cenovými predpismi.
V rozhodnutí sme uviedli, že UPC Slovensko je povinná dať do súladu cenník svojich služieb s cenovým regulačným rozhodnutím z 8. januára 2001 do 30 dní od doručenia rozhodnutia. Rozhodnutia nadobudli právoplatnosť 25. augusta 2001. Pri rozhodovaní o tom, ako môže úrad "prinútiť" spoločnosť dať svoj cenník do súladu s regulačným rozhodnutím, úrad zvažoval nariadiť súdny výkon rozhodnutia (za porušenie povinnosti súd uloží pokutu a stupňuje pokuty až do stotisíc korún) alebo opakovanou kontrolou, keď po zistení porušenia cenovej disciplíny (a nesplnení opatrení na nápravu) úrad môže v správnom konaní uložiť pokutu podľa zákona o cenách do dvoch miliónov korún.
Podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia úrad podať nemôže, pretože prevádzkovanie telekomunikačnej siete a poskytovanie verejnej telekomunikačnej služby nie je živnosťou. Zrušiť registráciu Telekomunikačný úrad alebo uložiť pokutu v zmysle zákona o telekomunikáciách taktiež nemôže, pretože všetko, čo sa týka cien, je nutné riešiť podľa zákona o cenách.
V prípade Bratislavy a rozšíreného súboru káblovej televízie mohla spoločnosť UPC Slovensko stanoviť maximálnu cenu podľa rozhodnutia Telekomunikačného úradu SR z 8. januára 2001. Konkrétne v Bratislave bola maximálna cena, ktorú si mohla UPC za rozšírený súbor káblovej televízie až do vlaňajšieho 22. júna účtovať, 198,46 Sk. Odkedy si podľa vás mohla UPC k tejto sume, v ktorej už bola zohľadnená inflácia, pripočítavať ďalšiu mieru inflácie a v akej výške?
- UPC Slovensko mohla od 1. februára 2001 zvýšiť cenu za poskytovanie rozšíreného súboru v porovnaní s cenou, ktorú účtovala k 1. februáru 2000, maximálne o index inflácie za obdobie od februára 2000 do februára 2001, teda o 6,7 %. To znamená, že ak cena k 1. februáru 2000 bola 186 Sk za mesiac, cena k 1. februáru 2001 mohla byť maximálne 198,46 Sk (186 x 1,067). Túto cenu mohla spoločnosť účtovať do ďalšieho zvýšenia cien, ktoré spoločnosť oznámila k 1. februáru 2002. Toto zvýšenie mohlo byť opäť iba o index inflácie za obdobie od februára 2001 do februára 2002, čiže o 4,3 %, pričom východiskovou mala byť cena 198,46 Sk. Vydaním rozhodnutia z 11. júna 2002 o regulácii cien služieb retransmisie rozhlasového a televízneho vysielania káblovými distribučnými systémami úrad stanovil spôsob výpočtu ceny základného a rozšíreného súboru, založenej na ekonomicky oprávnených nákladoch. Po stanovení ceny na základe uvedenej metodiky jej ďalšie možné zvýšenie závisí od zmeny indexu inflácie od poslednej úpravy cien.
Vydaním tohto rozhodnutia bolo zároveň zrušené rozhodnutie z 8. januára 2001. Pokiaľ ide o pripočítavanie miery inflácie, prevádzkovatelia teoreticky mohli meniť ceny svojich služieb kedykoľvek, vždy však iba o zodpovedajúcu mieru inflácie, pričom mali vychádzať z ceny platnej dvanásť mesiacov dozadu.
Môže si UPC účtovať ďalšiu infláciu spätne aj vtedy, ak neupravila svoj cenník podľa rozhodnutia úradu?
- V našom rozhodnutí z 11. júna 2002 sa konštatuje: "Ďalšie zvýšenie ceny základnej programovej ponuky a ceny rozšírenej programovej ponuky stanovenej podľa článku 2 môže byť maximálne do úrovne indexu spotrebiteľských cien vykázaného Štatistickým úradom SR za obdobie od poslednej úpravy cien." Pretože rozhodnutie nadobudlo záväznosť uverejnením v Zbierke zákonov 22. júna 2002, poslednou úpravou cien sa rozumie stanovenie cien v súlade s týmto rozhodnutím, čo nemohlo byť skôr, ako bol deň uverejnenia rozhodnutia v Zbierke zákonov. Prevádzkovatelia teda môžu účtovať ďalšiu infláciu až k cene, ktorá bola stanovená podľa citovaného rozhodnutia.
V EÚ už existujú rozhodnutia Európskeho súdneho dvora, že v prípade, ak štát nezabezpečil ochranu spotrebiteľa a opomenul k tomu vydať zákony, musí potom odškodniť občanov. Nehrozí to aj v tomto prípade?
- Telekomunikačný úrad SR ako orgán štátnej správy nemá právo zákonodarnej iniciatívy a ani nie je legislatívnym orgánom, a teda nemôže sám iniciovať na pôde parlamentu zákonné úpravy, ani nemôže predkladať návrhy právnych noriem. Úrad nie je orgánom kompetentným konať vo veciach ochrany spotrebiteľa. Uložením pokuty za porušenie regulačného cenového rozhodnutia nie je dotknuté právo na vydanie bezdôvodného obohatenia tomu, na úkor koho sa získalo. Je možné uplatňovať ho podľa Občianskeho zákonníka súdnou cestou. Ochranu spotrebiteľa vykonávajú ministerstvo hospodárstva, iné ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy, Slovenská obchodná inšpekcia a obce. Úrad nie je ani ústredným orgánom štátnej správy. Posudzovanie typových zmlúv, napríklad, či neobsahujú neprimerané podmienky, vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia. Vo veci odpájania zákazníkov koná Protimonopolný úrad SR.