Veľké zľavy si vybrali svoju daň. Tržby amerických maloobchodníkov počas predĺženého víkendu po Dni vďakyvzdania klesli o takmer 3 %. Vyplýva to z najnovšieho odhadu Národného združenia maloobchodníkov (NRF), ktorý dnes zverejnila agentúra Reuters.
V USA sa po Dni Vďakyvzdania, ktorý Američania oslavujú posledný novembrový štvrtok, začína vianočná nákupná sezóna. Podľa odhadu NRF Američania cez uplynulý víkend utratili v obchodoch v priemere 407,02 USD (299,04 eura), čo je o 3,9 % menej ako vlani. Dôvodom boli nižšie ceny tovaru, ktoré sa zrejme udržia na tejto úrovni počas celej vianočnej sezóny.
"Maloobchodníci budú pokračovať v agresívnej politike nízkych cien, aby prilákali zákazníkov, ktorí sa pre obavy o vývoj osobných financií pri nákupoch zameriavajú na ceny," vyhlásil šéf NRF Matthew Shay.
Z predbežných údajov NRF ďalej vyplýva, že za tri dni od piatka do nedele sa aspoň raz vybralo na nákupy 141 miliónov ľudí. To je viac ako vlani, keď počas predĺženého víkendu vyrazilo za nákupmi 139 miliónov Američanov. Ale aj napriek tomu, že mnohí obchodníci odštartovali tento rok vianočnú sezónu už vo štvrtok, na Deň Vďakyvzdania, celkové tržby za uplynulé štyri dni dosiahli 57,4 miliardy USD, čo je o 2,8 % menej ako 59,1 miliardy USD počas vlaňajších sviatkov.
Obchodníci s napätím vyčkávajú na prvé odhady tržieb, ktoré im naznačia, ako sa bude vyvíjať vianočná sezóna. Tá je totiž pre nich kľúčová tak z pohľadu tržieb, ako aj zisku. Vianočné tržby sa podieľajú až 30 % na celkovom ročnom obrate a 40 % na zisku maloobchodníkov v USA. NRF napriek údajom za tzv. čierny víkend predpovedá, že tržby maloobchodníkov počas tohoročnej vianočnej sezóny stúpnu o 3,9 %.
Obdobie sviatočných nákupov oficiálne začína na tzv. Black Friday (Čierny piatok). Americkí obchodníci sa cez predĺžený víkend snažia nalákať klientov na obrovské zľavy. Black Fiday je v Amerike najrušnejším nákupným dňom v roku. Prieskum ukázal, že viac ako 30 % respondentov využíva na nákupy práve tento deň.